Saariaho: Vers toi qui es si loin; Circle map; Neiges; Graal Théârtre. Peter Herresthal (v) met het Oslo filharmonisch orkest o.l.v. Clément Mao-Takacs. BIS SACD 2402 (87’21”). 2018
Vaak vindt de Finse, in Frankrijk levende Kaija Saariaho haar inspiratie in de natuur en in natuurverschijnselen. Ze kent uit haar geboorteland weliswaar niet zo goed als de Eskimo’s de verschillende kwaliteiten van sneeuw in Neiges uit 1998 waarin twaalf celli trachten sneeuw in diverse kleuren te ontdekken. Het 18’30” durende werk krijgt hier zijn cd première.
Daarentegen was de Middeleeuwse literatuur de inspiratiebron voor het tweedelige Graal Théârtre uit 1994 en Vers toi qui es si loin uit 2000/2018 als bewerking van de gelijknamige aria uit de opera L’amour de loin. Deze bewerking werd gemaakt voor violist Peter Herresthal die deze twee werken als eerste opnam.
Circle map (2012) met de zes delen ‘Morning wind’. ‘Walls closing’, ‘Circles’, ‘Days are Steves’. ‘Dialogue’, ‘Day and night music’, ‘Nuages et neige’, ‘Étoile de neige I’, ‘Ètoile de neige II’ ; Aiguilles de glace ‘, ‘Fleurs de neige’ is weer een puur orkestwerk met toevoegde elektronica, geïnspireerd door korte gedichten van de dertiende eeuwse Perzische poet Rumi.
Zowel Peter Herresthal als Clément Mao-Takacs, die eerder met de componiste samenwerkte en haar intenties goed kent, zorgen met het orkest uit Oslo voor heel karakteristieke en goed gerealiseerde uitvoeringen die een welkome aanvulling vormen van de groeiende Saariaho discografie.