Shostakovitch: Romances voor bas en orkest op teksten van Engelse dichters op. 62a nr. 1-6; ‘Annie Laurie’, Schotse ballade; Suite over gedichten van Michelangelo Buonarotti nr. 1-11 op. 145a. Gerald Finley (b) met het Helsinki filharmonisch orkest o.l.v. Thomas Sanderling. Ondine ODE 1235-2 (61’48”). 2013
Officieel heeft Shostakovitch 15 symfonieën voltooid. Maar zijn bewonderaars tellen er stiekem 16. Aan het eind van zijn leven liet de componist zijn zoon Maxim weten dat hij zijn groots opgezette Suite op gedichten van Michelangelo uit 1974 als nr. 16 beschouwde.
Wie dus wat onbekends en bijzonders van Shostakovitch wil horen zal veel genoegen aan deze uitgave kunnen ontlenen, want op heel intelligente wijze zingt de Engelse bariton Gerald Finley de prachtige, filosofische elf Michelangelo liederen die Shostakovitch bij wijze van zelfportret in zijn laatste levensjaar met symfonische ambities schreef. Daarvoor gebruikte hij een Russische vertaling, maar Finley, die Middeleeuws Italiaans studeerde, maakte zelf een authentieke Italiaanse tekst.
Her resultaat klinkt ontroerend en diepzinnig als van een bard dankzij de warme stem van Finley en de zorgvuldige directie van Sanderling.
Eveneens onthullend zijn de zes Romances op verzen van Engelse dichters uit 1943, waarvan gelukkig het later in de jaren veertig verloren gewaande manuscript voor de versie met groot orkest (er is een andere voor kamerorkest die in 1986 door Anatoly Saifulin en Rozdestvensky is opgenomen (BMG 74321-59057-2)) op wonderbaarlijke wijze werd teruggevonden. Hier schittert het werk in volle glorie en als aardige toegift is er de bekendere Schotse Ballade.