Schumann: Studien für den Pedalflügel op. 56 nr. 1-6; Canons in D op. 124/20 nr. 1-13; Skizzen für den Pedalflügel op. 58 nr. 1-4; Fugen über den Namen B-A-C-H op. 60 nr. 1-6. Martin Schmeding. Ars Produktion ARS 38.011 (65’42”). 2004
De uitvinding van de Pedalflügel die Louis Schone in 1843 voor hem construeerde, bracht veel extra mogelijkheden voor hem. Mer het voetpedaal kon de componist net als een organist een extra basstem aan het spel toevoegen.
Toen bij Clara en Robert zo’n indrukwekkend instrument in huis kwam, opperde Clara meteen de mogelijkheid om haar orgelspel te oefenen. Robert zag mogelijkheden om met dit instrument zijn repertoire uit breiden.
Zijn hier volledig opgenomen werken voor dit instrument bevatten naast de Studies en Schetsen de zes gewichtige stukken in canonvorm als eerbetoon aan zijn held Bach.
Maar het destijds experimentele werk voor pedaalvleugel viel niet in goede aarde. Het werd talloze malen bewerkt en de orgelversie geniet een zekere bekendheid. Lang bleef het origineel een curiosum in Schumanns oeuvre, maar de laatste twintig krijgt het meer aandacht, al beperkt die zich voornamelijk tot de muziekindustrie.
Wie dit materiaal compleet in de oorspronkelijke vorm wil horen, is zeer geholpen door Martin Schmeding die dit repertoire grondig en juist tot klinken brengt. Jammer dat niets nader werd vermeld over het gebruikte instrument, maar of de coverfoto is goed te zien dat het net als een orgel over een stel pedalen beschikt.