Schumann: Studien für den Pedalflügel op. 56 nr. 1-6; Skizzen für den Pedalflügel op. 58 nr. 104; Orgelfuga’s over de naam BACH op. 50 nr. 1-6. Mario Hospach-Martini (org). Berlin Classics BC 1656-2 (69’05”). 2009
De uitvinding van de Pedalflügel die Louis Schone in 1843 voor hem construeerde, bracht veel extra mogelijkheden voor hem. Mer het voetpedaal kon de componist net als een organist een extra basstem aan het spel toevoegen. Het ligt daardoor wel voor de hand om deze weken niet alleen op een pedaalvleugel te spelen (zie de besproken opname van Martin Schmeding), maar ook op orgel.
Het zijn meteen ook alle orgelwerken van Schumann, hier gespeeld op het Walckerorgel uit de Stadtkirche in Winterthur. Eigelijk gaat het natuurlijk om would-be orgelcomposities, want ze zijn eigenlijk voor de pedalflügel, een vleugel met aangehangen pedaal.
Qua textuur en balans laat de partituur ook een beeld zien dat eerder bij een vleugel dan bij een orgel past. Niettemin verzorgt Mario Hospach-Martini mooi idiomatische uitvoeringen van dit repertoire. Zijn legato (of beter gezegd non-legato) in de fuga’s van Bach roepen eerder associaties op met de Orgelsonates van Mendelssohn dan met de laatromantische Bach hommages van Liszt en Reger.