CD Recensies

STRAVINSKY: DELEN UIT DE VUURVOGEL EN PETROESJKA, RANA

Ravel: Miroirs; Stravinsky: ‘Danse infernale’, ‘Berceuse’, ‘Finale’ uit De vuurvogel (bew. Agosti); ‘Russische dans’, ‘Chez pétrouchka’ en ‘La semaine grasse’ uit Petroesjka; Ravel: La valse. Béatrice Rana. Warner 9029-54110-9 (72’12”). 2019

Intussen is er het nodige a-star-is born rumoer geweest rond de Italiaanse pianiste Beatrice Rana (1993). Los van vage praatjes is gewoon waar dat ze een grote pianiste met een eigen profiel is. Dat toonde ze ook op cd aan. 

De eerste plaat die de Italiaanse pianiste Beatrice Rana als achtjarige beluisterde was van Glenn Gould met Bachs Goldbergvariaties. In 2016 nam ze deze zelf heel mooi op (Warner 9028-5880187). In 2013 won ze de zilveren medaille op het Van Cliburn concours. Dat werd meteen gehonoreerd met een opname, waarop ze Schumanns Études symphoniques op. 13, Ravels Gaspard de la nuit en vijf delen uit Bartóks Buiten speelt (Harmonia Mundi HMU 90.7606). 

Haar officiële cd debuut maakte ze met de 24 Préludes op. 28, de Préludes nr. 26 in As en in cis op. 45 van Chopin en de Pianosonate nr. 2 van Scriabin (Atma ACD 22614) en in 2015 volgden Prokofievs Pianoconcert nr. 2 en Tchaikovsky’s Pianoconcert nr. 1 (Warner 2564-6009081).

Op haar nieuwe cd neemt de pianiste ons mee naar de drukke, kleurige wereld van het Parijs aan het begin van de twintigste eeuw. De bewerking door Busoni’s leerling Guido Agosti van de ‘Danse infernale’ uit Stravinsky’s Vuurvogel behoort tot de lastigste pianobewerkingen. Maar niet voor Rana die een ware helledans ontketent. In Ravels La valse laat ze met evenveel toenemend geweld in een felle apotheose het Oostenrijkse keizerrijk ondergaan. Daar toont ze een fel temperament.

De kalmere rest van het programma klinkt al even meeslepend, elektriserend en fascinerend. Met een steeds wisselend toucher toont ze over een heel oorspronkelijke geest te beschikken die nieuwe facetten van deze werken blootlegt. Luister naar haar fluisterende pianissimi in ’Noctuelles’, de verlammende effecten in ‘Oiseaux tristes’ en de stuwende vaart van ‘Alborada del gracioso’. Maar ook aan poëzie ontbreekt het niet bij alle krachtvertoon.

Rana is inmiddels een pianiste met een zeer fijnzinnige gevoeligheid die beschikt over een heel arsenaal van expressieve en technische capaciteiten.