CD Recensies

STRAUSS, R.: ALSO SPRACH ZARATHUSTRA; TOD UND VERLÄRUNG; TILL EULENSPIEGEL

Strauss, R.: Also sprach Zarathustra op. 30 TrV. 176; Tod und Verklärung op. 24, TrV. 158; Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28, TrV. 171; ‘Sluierdans’ uit Salome op. 54. Luzern Festival orkest o.l.v. Riccardo Chailly. Decca 483.3080 (85’07”). 2017

Of Riccado Chailly in zijn Amsterdamse jaren werken van Richard Strauss op het programma had? Vast wel, maar daar is niet zo snel achter te komen. Wel voerde hij aan het eind van zijn Leipzigse periode tijdens een afscheidstournee composities van hem uit. In ieder geval duurde het tot augustus 2017 voordat hij daar in Luzern tijdens het festival dit concert mee gaf.

In de realisatie van deze werken herkennen we veel van zijn eigenschappen: zorg voor heldere texturen, veel vaart en energie. Die komt vooral het enthousiast en briljant gespeelde Till Eulenspiegels lustige Streiche ten goede. In Tod und Verklärung wordt goed geleidelijk de spanning fraai opgebouwd. Alleen Also sprach Zarathustra klinkt om een of andere reden nogal afstandelijk en wat minder geëngageerd. Dat komt de apotheosen met langzaam uitstervende slotscènes vol waardige berusting niet ten goede. Vergelijk maar met Gustavo Dudamel en de Berlijners in 2013 (DG 479.1041).

Veel wordt weer goedgemaakt in de wat koele, maar sensuele en verleidelijke Sluierdans uit de opera Salome. Aan het eind blijft een bevredigend gevoel over deze interpretaties, maar niet alle beloften zijn in vervulling gegaan. Niet alle zaalopnamen bieden volledige wensdromen.