Stanchinsky: Pianowerken I. Pianosonate in es; Liederen zonder woorden nr. 1-3; Mazurka’s in Des, ges; Humoresque; Les larmes; Préludes in cis, c, A/f., D, es; Nocturne in cis; Études in f/as, bes, b, in lydische stijl, E in Mixlydische stijl; Canon in b; Prélude en fuga in g. Olga Solovieva. Grand Piano GP 766 (72’20”). 2019
De naam van Alexei Wladomirowich Stanchinsky (1888 - 1914) dook af en toe op cd op in recitalprogramma’s van bijvoorbeeld Jenny Lin (Hännsler CD 98.480) en Alexander Malkus (Melodija MEL 10.01385). De Russische componist lijkt een tragisch leven te hebben geleid. Hij raakte mentaal in verval na de dood van zijn vader en werd in oktober 1914 onder onduidelijke omstandigheden dood gevonden aan de oever van een rivier. Hij was toen pas 26 jaar oud.
Hij had les gehad van Josef Lhévinne, Alexander Gretchaninov en Tanejef. Als componist en pianist werd hij zeer gewaardeerd door Medtner en Prokofiev. Maar in zijn meest korte muziekstukken zijn eerder invloeden van Rachmaninov en Scriabin te onderkennen.
Makkelijk uitvoerbaar zijn ze zeker niet met hun zware technische en gevoelsmatige eisen. De driedelige Pianosonate is het enige lange werk dat hij in 1911 als dertienjarige schreef en dat fraai gearticuleerd door Olga Solovieva wordt gespeeld aan het begin van haar volledige opname van Stanchinsky’s Pianowerken.
Zij houdt een warm en overtuigend in-muzikaal pleidooi voor de componist en iedereen met een warm hart voor de Russische laatromantiek krijgt hier iets harmonisch gedurfds en moois bij dat de moeite waard is.