STRAVINSKY: OCTET, PASTORALES E.A.

Stravinsky: Suite L’histoire du soldat; Pastorale voor sopraan en piano; Pastorale voor viool en piano; Russische liederen voor sopraan, fluit, harp en gitaar nr. 1-4; Octet; Shakespeareliederen nr. 1-3. Wilma Bierens (s) met het Stravinsky ensemble o.l.v. Walter Althammer. Ottavo OTR C50074 (59’31”). 2000

De Duitse dirigent Walter Althammer werkte voordat hij verbonden werd aan de Beierse Staatsopera in München als assistent bij Haitink, Haenchen en Chailly en kreeg zo een band met het in 1996 opgerichte Amsterdamse Stravinsky ensemble. Met als solisten Emi Ohi Resnick (v), Ruben Sanderse (va), Pepijn van Doesburg (fl), Hanspeter Spannring (fl), Arco van Zon (h), Oliver Boekhoorn (ah), Gerrit Boonstra (kl), Frank Anepool (tr), Erwin ter Bogt (tr), Ivan Meylemans (tromb), Raymond Munnecom (tromb), Walter van Egeraat (cb), Wim Konink (slagw.), Maud van Daal (fag), Maxi Vera Vera (fag), Paul van Utrecht (git), Bernadette Wijdeveld (hrp) voert hij hier een interessant programma met minder bekende werken van Stravinsky uit.  Het bekendst is natuurlijk de Suite uit L’histoire du soldat die hier zonder spreker wordt uitgevoerd waardoor de pittig gespeelde muziek het moet stellen zonder verhaal.

Het Octet (of omdat het in de Parijse tijd van de componist in 1922 ontstond ook wel Octuor genoemde werk) staat aan het begin van zijn neoklassieke periode en is geschreven voor de ongebruikelijke bezetting van 1 fluit, 1 klarinet, 2 fagotten, 2 trompetten en 1 trombone. Volgens  de componist begon het werk als een droom, waarin de componist zich terugzag in een kamer, samen met een groepje instrumentalisten dat aantrekkelijke muziek speelde. Ik werd blij en dankbaar wakker en begon meteen het Octet te schrijven. Het is een leuk werk in sonatevorm en met thema en variaties.

Zoals dat hoort bij neoklassieke muziek, is de vertolking heel objectief en droogjes. De musici zijn heel precies in hun ritmen en dynamiek wat veel aan de helderheid en transparantie van de textuur bijdraagt. Als leuke bijvangst zijn er nog wat heel gaaf door Wilma Bierens gezongen liederen die ook tot de onbekendere Stravinsky behoren. Daarmee voldoet de cd aan een dringende behoefte.