CD Recensies

SAURET: ÉTUDES CAPRICES NR. 20-24

Sauret: Études-caprices op. 64 nr. 20 in fis, 21 in D, 22 in b 23 in G en 24 in e. Nazrin Rashidova. Naxos 8.574.59 (65’30”). 2019

Met dit vierde deel voltooit de violiste Nazrin Rashidova haar volledige opname van de 24 Études-caprices van de Franse virtuoos/componist Émile Sauret (1852 - 1920) die als een soort Paganini ruim honderd vioolwerken schreef, waaronder cadensen voor Tartini’s Duivelstriller sonate, Mozarts Vioolconcert nr. 4 en Paganini’s Vioolconcert nr. 1.

De eerdere afleveringen verschenen op Naxos 8.573704, 8.573843 en 8.573975. Opnieuw is het verrassend dat een uit Azerbeidzjan stammende, in Engeland gevestigde violiste zich juist om deze onbekende componist bekommert.

Nog verrassender is misschien dat ze dat op zo’n virtuoze, verbeeldingsvolle manier doet waardoor deze stukken ver boven het niveau van dor studiemateriaal worden uitgetild. Ze beheerst de sprong, akkoord- en staccatotechniek volkomen en geeft de werken bovendien een zeer muzikale lading. Goed dat deze niche in het vioolrepertoire meteen zo op hoog niveau volledig is gevuld.

Fijn zou zijn wanneer ze dit Sauret avontuur nog vervolgt met diens Vioolconcerten, Impromptu’s, Morceaux de salon, Farfalla, Gradus ad Parnassum en wat andere composities.

Michi Wiancko en Dina Vainshtein zorgen al voor een opname van de Scènes villageoises op. 50 nr. 1-4, Souvenir de Los Angeles op. 11, Souvenir d’Orient op. 63 nr. 1-6, Farfalla op. 40/3 en Scherzo fantastique op. 9 (Naxos 8.572355).