Schubert: Liederen. ‘Liebesbotschaft’, ‘Die Stadt’ uit Schwanengesang D. 957/1 en 11; Du bist die Ruh D. 776; Erlkönig D. 328; Die Götter Griechenlands D. 677; Gretchen am Spinnrade D. 118; Nur wer die Sehnsucht kennt D. 877/4; Am Bach im Frühling D. 361; Suleika D. 720; Auf dem Wasser zu singen D. 558/2; Geheimes D. 719; Ganymed D. 544; Nachtviolen D. 752; Rastlose Liebe D. 138; Im Frühling D. 882; Der Hirt auf dem Felsen D. 965. Nathalie Dessay en Philippe Cassard. Sony 88985-41988-2 (65’46”). 2016
Het gebeurt op cd niet te vaak dat Franse zangeressen zich wagen aan Duits liedrepertoire. De alt Nathalie Stutzmann deed dat wel door bijvoorbeeld de hele Winterreise en Schwanengesang met losse liederen op te nemen met Inger Södergren (Calliope CAL 9339, CAL 9359). Ook haar sopraancollega Nathalie Dessay nam 16 liederen van Schubert op. Ze heeft wel heel mooi meegewerkt aan Duitstalig operarepertoire, maar hier klinkt ze niet zo wendbaar, helder en fris als in haar andere opnamen. Ook is er sprake van een soms niet iets te veel vibrato, zoals in de climaxen van ‘Du bist die Ruh’. Bovendien benadert ze de gewenste toon nogal een van beneden, zoals dat in de opera vaak gebeurt, maar dat is hier niet zo gewenst. Luister maar naar het Mignon lied ’Nur wer die Sehnsucht kennt’.
Veel beter slaagden lichtere, intieme, tere liederen als ‘Am Bach im Frühling’, ‘Im Frühling’ en ‘Geheimes’. Ook ‘Der Hirt auf dem Felsen’ is goed geslaagd, maar ‘Gretchen am Spinnrade’ is dan weer wat te loom en ‘Erlkönig’ ontbreekt het wat aan drama want het klinkt vrij eentonig. ‘Rastlose Liebe’ stelt ook wat teleur. Wel alle waardering voor de gevoelige begeleidingen van Philippe Cassard.
Gemengde gevoelens overheersen helaas.