Schubert: Rosamunde, Fürstin von Zypern D. 797. Anne Sofie von Oter (ms) met het Ernst Senff koor en het Europees kamerorkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 431.655-2 (60’05”). 1989
Schubert getroostte zich alle moeite om werken voor het muziektheater te schrijven en zo zijn reputatie te vergroten, maar van de tien toneelwerken die hij componeerde, werden er tijdens zijn leven slechts drie opgevoerd. Rosamunde was er daarvan een en de slechte ontvangst van het werk door publiek en pers was een reden dat ze geen van alle populair werden. De muziek was mooi, de dramaturgie van de werken helaas zwak. Het Engelse begrip ‘incidental’ voor dergelijke werken krijgt daardoor een dubbele betekenis.
De muziek werd in 1823 geschreven voor het toneelstuk Rosamunde, Fürstin von Zypern van Helmina von Chézy, het werk raakte zoek en werd gelukkig vierenveertig jaar later teruggevonden.
Maar Abbado neemt het werk serieus en verleent dramatische kracht aan de muziek. De houtblazers klinken elegant, het koor levert slechts een paar korte, maar el mooie bijdragen en ook de alt komt slechts weinig, maar dan wel heel treffend aan het woord.
Anne Sofie von Otter blinkt met frisse stem uit in het tweede deel, de Romanze en het Senff koor zingt vol vreugde het Jägerchor en het Hirtenchor. Het enthousiaste spel van het Europees kamerorkest doet de rest voor een geslaagde productie die tot de beteren behoort naast die van Boyd (MDG MDG 901.1633-6).