CD Recensies

SCHUMANN: SYMFONIEËN NR. 1-4, OUVERURES E.A.

Schumann: Ouvertures Manfred op. 115, Szenen aus Goethe’s Faust; Hermann und Dorothea op. 136, Genoveva op. 81, Die Braut von Messina op. 100 en Julius Caesar op. 128; Symfonie in g  Zwickau WoO. 29. WDR Omroeporkest Keulen o.l.v. Heinz Holliger. Audite 97.705 (75’56”). 2010, 2015 

Schumann: Symfonieën nr. 2 in C op. 61 en 3 in Es op.97 ‘Rheinische’. WDR Omroeporkest Keulen o.l.v. Heinz Holliger. Audite 97.678 (66’45”). 2012

Jarenlang gold als vaste aanbeveling voor de vier Symfonieën van Schumann de oude opname van Wolfgang Sawallisch met de Saksische Staatskapel (EMI 764.815-2) uit 1972, gevolgde door Kubelik met het Symfonie orkest van de Beierse omroep (Sony M2YK 45680) uit 1988 en Herbert von Karajan met het Berlijns filharmonisch orkest (DG 477.793-2) uit 1972.

Decennia later kwam Heinz Holliger naar het Rijnland waar Schumann zijn laatste jaren doorbracht om daar niet alleen de vier symfonieën, maar ook het tweedelige torso van de vroege zogenaamde Zwickau symfonie uit 1833 dat kan doorgaan voor Schumanns eerste orkestwerk, plus zes - deels nogal onbekende - Ouvertures op te nemen. De eerste is die van de Opera Genoveva uit 1849, de laatste die van het Oratorium Szenen aus Goethe’s Faust uit 1853, een jaar nadat de componist toneelmuziek had gecomponeerd bij het dramatische gedicht Manfred van Byron uit 1817 (dat door Tchaikovsky in 1885 nog eens uitgebreid in zijn Manfred symfonie werd behandeld).

De overige drie Ouvertures bij Goethe’s Hermann und Dorothea, met een citaat uit de Marseillaise), Schillers Die Braut von Messina  en Shakespeares Julius Caesar zijn uit 1851 en maar zelden te horen, waarschijnlijk omdat ze van wat geringere waarde zijn doordat de verminderde geestelijke vermogen de componist in de steek lieten, wat in de muziek helaas hoorbaar is.

Holliger toont zich een voortreffelijke gids in deze werken die hij nieuw leven inblaast en tevens heel natuurlijk laat klinken. Alle werken worden mooi vormgegeven en klinken heel gedistingeerd en heel muzikaal in al hun wisselende stemmingen. Mede door hun volledigheid verdienen deze opnamen een warme aanbeveling.