Senfter: Vioolsonates in A op. 26 en g op. 32; Suites voor 2 violen op. 91 nr. 1 en 2. Friedemann Eichhorn en Alexia Eichhorn (v) en Paul Rivius (p). Paladino PMR 0101 (2 cd’s, 1u., 10’07”). 2007
Senfter: Pianowerken. Vogelweise; Mazurka; Berceuse; Pianostukken op. 77 nr. 1-3; Pianostukken op. 83 nr. 1-3; Pianostukken op. 129 nr. 1 en 2. Monica Gutman. Wergo WER 6264-2 (41’35”). 1994
Soms vraag je je af waarom sommige componisten zo in de vergetelheid zijn geraakt. Neem de Duitse Johanna Senfter (1879 - 1961), Misschien leefde ze in de verkeerde tijd. Als leerlinge van Reger was ze vrij conservatief en weerstond ze modernismen als twaalftonerij. Daarentegen produceerde ze wel een omvangrijk oeuvre met acht symfonieën, drie vioolconcerten, een pianoconcert, een altvioolconcert, strijkkwartetten, pianotrio’s, vioolsonates, een omvangrijk aantal pianowerken, koorwerken en liederen. Op YouTube zag ik een uitvoering van haar Symfonie nr. 4.
Verder was Senfter actief als violiste en kon ze mooi haar eigen werken in haar recitals opnemen. Bij de beide Vioolsonates en de twee Suites gaat het om heel gevarieerde werken die soms iets van Brahms, dan weer van Reger hebben, maar ook een eigen stem bezitten. Ze kon goed contrapunt schrijven en de sfeer wisselt tussen melancholiek en vrolijk zoals in het derde deel van de Vioolsonate in A.
Friedemann Eichhorn en Paul Rivinius brengen opwinding in de snelle delen en lyrische allure in de langzame.
In de beide Suites, die oorspronkelijk ’Zehn alte Tänze’ waren getiteld, volgt Senfter de Franse traditie van Boismortier, Corrette en Leclair, eerst met een traditionele reeks dansen als allemande, courante, sarabande en gigue en in nr. 2 met allemande, bourrée, menuet, loure, passepied en rondeau. Hier wordt Friedemann Eichhorn bijgestaan door zijn vrouw Alexia.
Het is goed dat er ook een cd is met een aantal pianowerken van Senfter die de salonstijl te boven gaan en soms heel substantieel en rijk zijn. In Monica Gutman vinden ze een heel toegewijde vertolkster.
Het is eenvoudig om onder de bekoring van Senfters muziek te raken, wat deze getuigt vak vakmanschap, kunde, verbeelding, zelfs fantasie en autoriteit.