Shchedrin: De dame met het schoothondje; Muziek voor de stad Köthen. Bolshoi theaterorkest o.l.v. Alexander Lazarev c.q. Moskouse virtuozen o.l.v Vladimir Spivako. Melodija SUCD 1000.133 (68’46”). 1986
De jeugd van de in 1932 in Aleksin, 300km ten zuiden van Moskou geboren Rodion Shchedrin waar zijn vader een Grieks-orthodoxe priester was, is bepalend voor veel van zijn ongewone muziek. Hij hoorde toen nog nauwelijks commerciële muziek, maar vooral koormuziek, klanken van accordeon en balaika, gezang van herders.
Later studeerde hij in Moskou compositie bij Yuri Shaporin en piano bij Yakov Flier en komt dus niet uit de Shostakovitch school. Wat aan zijn composities opvalt is de kleurigheid, de makkelijke toegankelijkheid en het gebruik van motieven uit de volksmuziek.
Als 19-jarige schreef hij zijn eerste werk ‘Het verhaal van de ware man’, maar het bekendst werd hij met zijn balletmuziek Carmen uit 1968. Ook geeft hij vaak blijk van humor.
Bijvoorbeeld in de balletmuziek in één akte De dame met het schoothondje die hij in 1985 voor zijn echtgenote, de danseres Maya Plisetskaya schreef naar het gelijknamige korte geestige verhaal van Anton Tsjechov uit 1899.
Als een eerbetoon aan Bach ontstond in 1984 de Muziek voor de stad Köthen voor kamerorkest, genoemd naar de plaats in Saksen-Anhalt waar Bach van 1717-1723 kapelmeester was en o.a. de 6 Brandenburgse concerten en Das wohltemperierte Klavier schreef.
Opvallend is hoe goed de componist weet te orkestreren en sfeer weet te scheppen en de uitvoerenden van beide werken doen er alles aan om de boodschap goed over te brengen.