CD Recensies

SPONTINI: FERNAND CORTEZ OU LA CONQUÊTE DE MEXIQUE

Spontini: Fernand Cortez ou La conquête de Mexique. Dario Schmunck (b., Cortez). Alexia Voulgaridou (s., Amazyli), Luca Lombardo (t., Télasco), Gianluca Margheri (bs., Moralez), David Ferri Durà (t., Alvar) e.a. met koor en orkest van de Maggio musicale Fiorentino o.l.v. Jean-Luc Tingaud. Dynamic CDS 7868.03 (3 cd’s, 3u., 04’24”). 2019 

Gaspare Spontini (1774 - 1851) schreef in 1809 op een libretto van De Jouy en Esménard de opera Fernand Cortez ou La conquête de Mexique als een soort agitprop om de Spaanse invasie van Napoleon te rechtvaardigen. Daarin symboliseert Cortez Napoleon en de staan de bloeddorstige Azteken priesters voor de Spaanse inquisitie. De verovering van Mexico rond de jaren 1520 wordt met martiale thema’s en militaire pracht en praal gevierd als in een van de eerste ‘grand-opéra’s’.

De première was een spektakelstuk zoals tegenwoordig Verdi’s Aida in Verona met 17 paarden op het toneel. Berlioz was hierover in zijn sas. Toch beleefde het werk toen maar dertien opvoeringen. Nadat het politieke klimaat geheel was veranderd, herzag de componist het werk tweemaal. In de eerste versie staan Cortez en zijn Azteekse geliefde Amazily centraal binnen een historische romance in een romantische context, in de herziene versies zijn dat juist Montezuma en zijn volgelingen die de meeste aandacht krijgen. In dit romantische melodrama vol pathos en heroïek spelen dubbelkoren een grote rol.

Het zijn die ingekorte herzieningen waarvan al een Slowaakse opname van Penin (Accord 206612), eentje met Renata Tebaldi o.l.v. Santini (Istituto discografico Itanliano IDIS 6441/2) en eentje met Lovro von Matacic (Arkaia CDHP 605) bestaan.

Naar het schijnt is deze nieuwe opname nu de eerste van de aanvankelijke versie. Deze verscheen tevens op 2 dvd’s (Dynamic 37868). Grote wereldsterren krijgen we niet te zien en te horen, maar belangrijker is waarschijnlijk dat we te maken hebben met een hecht, goed op elkaar ingespeeld team dat voor een heel geanimeerde opvoering zorgt. Keus is er verder ook niet wat het origineel betreft.