Stravinsky: Suite Italienne; Divertimento Le baiser de la fée; Duo concertant; ‘Prélude et ronde des princesses, Berceuse en Scherzo’ uit De vuurvogel; ‘Danse russe’ uit Petroesjka. Bruno Montero en João Paulo Santos. Et’cetera KTC 1682 (75’56”). 2019
In 1930 stelde Stravinsky’s uitgever Willy Streck de componist voor aan de violist Samuel Dushkin (1891 - 1976) en dat leverde een aantal waardevolle composities op. Naast het Vioolconcert ook de vijf hier opgenomen werken (en nog enige meer).
Zoals ze hier worden gespeeld, klinken de zes deeltjes uit Pulcinella van de Suite italienne heel speels en barok, beweegt het Divertimento zich tussen maneschijn en ruige Russische dans met louche romantische trekken, wordt het Duo concertant als een glas in lood venster met vijf kleurige delen, is het -niet door de goede vertolking! - even wennen om de drie delen uit De vuurvogel te koppelen aan het orkestrale origineel en is de ‘Danse russe’ uit Petroesjka vol gretige vaart van beide vertolkers.
Het duo maakt heel wat meer dan een levensvatbaar geheel van dit recital en is dus best succesvol, vooral omdat ze Stravinsky niet als een koele kikker tonen en een warm stralende intensiteit in deze werken aanboren en een doorgaans lichte toets kiezen, net als bijvoorbeeld Lydia Mordkovitch en Julian Milford (Chandos CHAN 9756). De volledige werken voor viool en piano zijn in 1987 heel fraai op twee cd’s opgenomen door Isabelle van Keulen en Olli Mustonen (Newton 880206-2).