Szarzyński: ‘Completorium’; ‘Pariendo non gravaris’; ‘Veni sancte spiritus’; ‘Quam felix curia’; ‘Jesu spes mea’; ‘Ad hymnos ad cantus’; Sonate voor 2 violen en continuo; ‘Litania cursoria’; ‘Missa Septem dolorum Beatae Mariae Virginis’; ‘Gloria in excelsis Deo’. Aldona Bartnik (s), Aleksandra Turalska (s), Alexander Schneider (altus), Maciej Gocmann (t), Benjamin Glaubitz (t) en Tomás Král (bs) c.q. Radoslaw Kamieniarz en Klaudia Matlak (v), Julia Karpeta (vdg) en Marta Niedzwiecka (org) met het Wroclaw barokensemble o.l.v. Andrzej Kosendiak. Accord ACD 261 (2 cd’s, 1u., 35’51”). 2019
Over de Poolse Cisterciënsische monnik Stanisław Sylwester Szarzyński (ca. 1692–1713) is gezien zijn leven in afzondering in een klooster niet zoveel bekend. Waarschijnlijk was hij verbonden aan de collegiale (kapittel)kerk in Lowicz waar veel van zijn werken in het archief zijn teruggevonden. Die werken dateren uit de periode 1692 - 1713 en laten doorschemeren dat hij een heel gedegen muzikale opleiding had. Blijkens de hier opgenomen, waarschijnlijk vrij volledige opname van zijn uiteraard religieuze koorwerken was hij begin achttiende nieuw nog een conservatief die in de stile antico schreef.
In zijn tijd was het Poolse muziekleven grotendeels overgenomen door Italianen, zeker op operagebied. Maar naast Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ca. 1665 - 1734) bleef hij de Poolse positie versterken.
Hij componeerde solo Motetten voor stem, viool en continuo en koorwerken in de vertrouwde stijl. In veel van zijn melodieën zijn brokken populaire geestelijke stukken verwerkt. Het meest uitgebreid zijn het zevendelige Completorium en de 15-delige Missa Septem dololorum Beata Mariae Virginis. Zijn enige instrumentale werk is de gelukkig hier ook meteen vastgelegde Sonate voor 2 violen en b.c.
Het in 2006 door Andrzej Kosendiak opgerichte Wroclaw barokensemble kan wedijveren met de beste groepen op dit gespecialiseerde gebied en beschikt over een stel heel goede vocalisten en instrumentalisten die weten en zorgen hoe deze muziek het beste kan worden uitgevoerd. Tegelijk tonen ze het belang van de componist aan.
Een woord apart over en een compliment voor de vrij luxueuze hard cover uitgaven van dit label met volledige, dus gespecificeerde titelbeschrijving en teksten in het Pools en Engels die ook zijn voorzien van wat illustraties die de toegankelijkheid van dit onbekende moois bevorderen. Ik heb hier zeer van genoten.