CD Recensies

STRAUSS, R.: VIER LETZTE LIEDER E.A., DAMRAU

Strauss, R.: Vier letzte Lieder; ‘Malven’ AV. 304; ‘Mädchenblumen’ nr. 1-4 op. 22; ‘Die Zeitlose’ op. 1/7; ‘Einerlei’ op. 69/3; ‘Drei Lieder der Ophelia’ op. 67; ‘De Verschwiegenen’ op. 10/6; ‘Du meines Herzens Krönelein’ op. 21/1; ‘Nichts’ op. 10/2; ‘Leises Lied’ op. 39/1; ‘Du bist mein Auge’ op. 37/4; ‘Die Nacht’ op. 10/3; ‘Ruhe, meine Seele’ op. 27/1; ‘Lob des Leidens’ op. 15/3; ‘Befreit’ op. 39/4; ‘Morgen’ op. 27/4. Diana Damrau (s) met het Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Mariss Jansons c.q. Helmut Deutsch . Erato 2953-0346-2 (73’21’). 2019 

In 2009 maakte sopraan Diana Damrau al een cd met orkestliederen met het Münchens filharmonisch orkest o.l.v. Christian Thielemann (Virgin 5099962866409-2) en nu geeft ze daar een vervolg aan op Erato in een programma waarin nu ook de Vier letzte Lieder voorkomen naast liederen met pianobegeleiding.

Damrau geldt reeds lang als een van de beste huidige Straussvertolksters en beschouwt deze componist ook als een der beste componisten van liederen omdat hij tekst en muziek zo knap wist te combineren. In de teksten van Eichendoff en Hesse die in de Vier letzte Lieder zijn gebruikt, gaat het om weemoed en afscheid en Damrau beschikt royaal over het vermogen om dat beweeglijk en met glans weer te geven. Haar stem heeft een royale omvang en toont een weelde aan nuancen, vooral in het zachtste bereik. In de hogere regionen straalt haar stem, maar kan wel enige scherpte insluipen. Toch zijn de orkestliederen die ongeveer een derde van het programma vullen, het hoogtepunt van dt recital, vooral ook omdat Mariss Jansons haar stem op een met fluweel bekleed bed legt. Vergelijk haar met Schwarzkopf (EMI 566.908-2), Isokoski (Ondine ODE 982-2) en Janowitz (DG 447.422-2).

In het tweede deel van het programma laat de zangeres zich begeleiden door haar trouwe partner Helmuth Deutsch en ook hier weet ze te boeien met haar flexibele voordracht en muzikale karakterisering, De Ophelia liederen krijgen haast iets impressionistisch. Toch zijn het de orkestliederen die het belangrijkste deel van deze uitgave vormen.