CD Recensies

SURINACH: MELORITMISCHE DRAMA'S; SINFONIETTA FLAMENCA E.A.

Surinach: Meloritmische drama’s; Symfonische variaties; Ouverture Feria magica; Sinfonietta flamenca. Louisville orkest  o.l.v. Robert Whitney en Jorge Mester. First Edition FECD 0039 (55’46”). 1954/67 

De in Barcelona geboren Carlos Surinach (1915 - 1997) had een interessante, vrij internationale carrière. Na zijn muziekstudie thuis te zijn begonnen, zette hij die voort in Düseldorf, Keulen en Berlijn. In 1844 keerde hij terug naar Barcelona om met Orquesta filarmonica te leiden, maar in 1947 ging hij naar Parijs en enige jaren later naar de V.S, waar hij behalve docent ook componist van filmmuziek voor MGM schreef.

Het programma  op deze cd geeft een aardige doorsnee van zijn werken door en idioom met typische Iberische achtergrond dat is vermengd met Flamenco materiaal en dissonante moderniteit. Met iets van de ritmische vaart van Falla en Stravinsky.

De zevendelige Meloritmische drama’s uit 1966 bevatten briljante, vrij spectaculaire muziek met veel bijdragen van het slagwerk (in nr. 5 en 6) en de bassen (ook in nr. 6). Het werk eindigt met een haast apocalyptische triomfantelijke climax. 

De elf Symfonische variaties uit 1962 hebben eveneens een uitbundig karakter met belangrijke solobijdragen van viool en trompet. Maar ook hier weer speelt het slagwerk weer een belangrijke, haast agressieve rol. Variatie 6 klinkt arrogant als een torero, nr. 7 meedogenloos. 

Een korte ouverture Feria magica is overgenomen van de oorspronkelijke lp opname en dat is hoorbaar. Het gaat om een modern soort España. Daarna komen we aan het hoogtepunt: de prachtige Sinfonietta flamenca. Vol extatische gloed, wilde dansbewegingen, maar bescheiden en rustig eindigend.

Jet is knap hoe de Mexicaan Jorge Mester en de Amerikaan Robert Whitney in het laatste werk karakter en sfeer van deze muziek weten te treffen. Met de klank van de oudere opname moeten we maar genoegen nemen.