Schumann: Einsam. Arabeske in C op. 18; Kinderszenen op. 15; Kreisleriana op. 16; ‘Der Vogel als Prophet’ uit Waldszenen op. 82; Romance in Fis op. 28/2. Nino Gvetadze. Challenge CC 72855 (66’55”). 2020
Schumann liet zich in 1838 verleiden tot het componeren van Kinderszenen na een opmerking van Clara, die zei ‘dat hij soms ‘net een kind was’. De kleine stukjes met kostelijke muziek zijn vooral de herinneringen van een volwassene die zich goed kan verplaatsen inde onschuld en kwetsbaarheid van een kind en hij doet dat op de evocatieve manier van ‘Er was eens…’ met emoties in pure staat totdat de volwassene aan het eind van de dertien deeltjes naar voren treedt in ‘De dichter spreekt’.
Nino Gvetadze heeft zich goed in die sfeer ingeleefd en maakt vooral iets moois van de vloeiende syncopen uit ‘Fast zu ernst’ en de frase waarmee ‘Bittendes Kind’ begint en eindigt.
‘Je kunst haast niet rustig doorademen terwijl je in de werken van E.T.A. Hoffman leest’ vertrouwde Schumann in 1831 aan zijn dagboek toe. De kapelmeester Johannes Kreisler was Hoffmanns fictieve alter ego en in de ‘fragmenten’ uit Hoffmanns novelle ‘Vertellingen’ wordt een schets gegeven van een felle, zeer onrustige romantische persoonlijkheid die hulpeloos wordt geteisterd door geheime visioenen en voorstellingen alsof hij zich voortdurend op een door storm geteisterde zee bevindt….. hij trachtte vergeefs een haven te vinden om hem de vrede en rust te geven die een artist nodig heeft’. Dergelijke demonen en glimpen van ‘hemelse verlichting’ waren ook bestanddeel van Schumanns creatieve persoonlijkheid en vormen met Florestan, Eusebius en al ook de essentie van de acht verbluffende vignetten en dus de substantie van Kreisleriana.
Nino Gvetadze maakt er een briljante fantasie met een hoog octaantal van. Hooguit een Horowitz (Sony 888697-52708-2) en een Argerich (DG 410.653-2) waren nog beter, maar het is geen schande om ietsje de mindere te zijn.
De Arabeske, het bekendste fragment uit Waldszenen en de Romance worden met dezelfde romantische fijngevoeligheid voorgedragen. Geen enkele reden tot een gevoel van eenzaamheid bij zoveel engagement.