CD Recensies

SCHUMANN: CARNAVAL; FANTASIESTÜCKE; ARABESKE

Schumann: Carnaval op. 9; Fantasiestücke op. 12; Arabeske in C op. 18. Nicolas van Poucke. TRPTK TTK 0065 (72’55”). 2020
 
Zijn CD Debuut maakte Nicolas van Poucke in 2013 met een programma onder de titel ‘I believe in Bach, the father, Beethoven the son and Brahms, the holy ghost of music’ (Stemra NVP 00001). Er volgden twee opnamen en nu is gezien de aanduiding ‘Vol. 1’ waarschijnlijk een begin gemaakt met een Schumannreeks. 
Hij begint met drie vroege werken van Schumann als twintiger en speelt ze in chronologische volgorde. Tijdens het componeren van Carnaval met de ondertitel ‘Scènes mignonnes sur quatre notes’ uit 1835 zu Schumann zich verloven met de achttienjarige Ernestine von Fricken, maar daarvan kwam tenslotte niets maar ze komt nog wel voor in dit pianowerk met korte karakterstukken die zo uit de Commedia dell’arte lijken te komen: ze dragen titels als Pierlot de clown, Harlequin, Pantaleon en Colombine. Eveneens  vertegenwoordigd zijn Ernrstine (Estrelia) en zijn toekomstige vrouw Clara (Chiarina) en natuurlijk zijn fictieve alter ego’s Florestan en Eusebius, da alles samen met wat dansen. Het inspireert heel bekoorlijk en verbeeldingsvol pianospel van Van Poucke, maar had misschien wat indringender kunnen zijn.
In 1837 werden de Fantasiestücke geschreven met delen als ‘Des Abends’,  ‘Aufschwung’, ‘Warum?’, ‘Grillen’, ‘In der Nacht’, ‘Fabel’, ’Traumes Wirren’ en ‘Ende vom Lied’ biedt dit mogelijkheden tot veel expressie. Daar is voor gezorgd en hier brengt de pianist vrij rapsodisch in de melodielijnen ook een mooi, toepasselijk karakter aan. 
De Arabeske is uit 1839 en werd geschreven in een periode dat Friedrich Wieck, de vader van zijn beminde Clara verhinderde dat het stel kon trouwen. Pas een rechterlijke uitspraak maakte een eind aan die situatie. Schumann deed wat geringschattend over die Arabeske en noemde het ‘delicaat - een salonstuk, zwak, licht van stijl’ en gaf op het titelblad ‘Leicht und Zart’ aan. Het stuk klinkt hier ook gevoelig en elegant, precies zoals het hoort.
Ook voor wie al aardig wat cd’s met pianowerken van Schumann heeft, kan dit een aantrekkelijke uitgave zijn.