Spohr: Andante en variaties voor klarinet en piano in Es op. 34; Duitse liederen op. 103 nr. 1-6; Variaties op een thema uit de opera Alruna voor klarinet en piano WoO. 15; Potpourri over thema’s uit Winter’s opera ‘Das ununterbrochene Opferfest’ op. 80. Rocco Parisi (kl), Joanna Kliskowska (s) en Francesco Bissanti (p). Brilliant Classics 95638 (46’19”). 2018
Tijdens zijn leven werd aan de violist, dirigent en componist Louis Spohr (1784 -1859) een grote reputatie toegekend, maar na zijn dood verbleekte zijn ster snel en nu behoort hij behalve voor wie nog muziek van hem spelen tot de vergetenen.
De beide Variatiewerken hebben een thema als grondslag waar wat interessants van te maken valt en vooral die op een thema uit zijn eigen opera Alruna, die Eulenkönigin WoO. 49 uit 1808 zijn de moeite waard.
Andante en variaties vinden hun oorsprong in het Notturno voor harmonie- en Janitsarenmuziek uit 1815. De 6 Duitse liederen zijn uit 1837 en doen Schubert natuurlijk niet vergeten, maar Spohr ging zijn eigen weg en maakte bijvoorbeeld iets bijzonders van de pianobegeleidingen. Joanna Kliskowska toont op gevoelige en treffende manier aan dat ze goed zowel met de lyrische als de dramatische kanten van de teksten kan omgaan. Ze maakt die liederen geïnspireerder dan ze eigenlijk zijn.
De potpourri tot slot maakt benieuwd daar de hele ‘heroïsch-komische opera van Peter von Winter die in 1796 voor het eerste in het Weense Kärtnertortheater werd opgevoerd.
Mooi dat aan de hand van dit viertal heel gevarieerde en met zorg en liefde uitgevoerde werken een goed beeld is geschetst van Spohr dat kan bijdragen tot eerherstel.