CD Recensies

SCHUMANN: PIANOSONATE NR. 2; KREISLERIANA

Schumann: Pianosonate nr. 2 in g op. 22; Kreisleriana op. 16. Aliya Turetayeva. KNS A 090 (63’48”). 2020
 
De Pianosonate nr. 2 Schumann kostte hem van 1830 tot 1838 voordat hij er geheel over tevreden was eb be vat als bijzonderheid de de tempoaanduiding van het eer ste deel ’so rasch wie möglich’ met tegen het eind nog ’schneller’. Het tweede deel is gebaseerd op het lied ‘Im Herbst’. 
Dapper begint Aliya Turetayeva gepassioneerd vol dramatische energie een lawine te ontketen die gericht zijn weg vervolgt en waarmee vrijwel alle mogelijkheden van dit deel worden benut. Echt mooi wordt het pas met de lyrische schoonheid van het verfijnd klinkende andantino; een dramatisch scherzo volgt en de vervangende, vrij rusteloze finale (omdat Clara de eerste opzet te lastig vond) bevat als tweede thema ‘haar’ motto. Octaven vliegen door de lucht als zwaluwen op jacht naar insecten. Mooi gedaan.
In Kreisleriana kan Turetayeva nog meer waarmaken van de de titel ‘Romantische fantasieën’ die ze deze cd gaf. 
Schumann werd voor Kreisleriana geïnspireerd door de niet bestaande kapelmeester Johannes Kreisler uit de verhalen van E.T.A. Hoffmann. Kreisler was het alter ego van Hoffmann en Schumann met zijn gespleten persoonlijkheid van Florestan en Eusebius. De componist moet veel overeenkomst hebben gevoeld met Kreisler en uitte dat in in elk van de acht karakterstukken die ook de verbeelding van de pianiste voeden in hun afwisseling van beschouwelijkheid en opwinding. Ze toont veel inzicht in dt werk en zorgt voor een fijne interpretatie daarvan.