Schmitt: La tragédie de Salomé op. 50; Musique sur l’eau op. 33; Suite Oriane et le prince d’amour op. 83 bis; Légende op. 66. Nikki Chooi (v) en Susan Platts (ms) met het Buffalo filharmonisch orkest en vrouwenkoor o.l.v. JoAnn Falletta. Naxos 8.574128 (60’19”). 2020
Het doet goed weer eens uitgebreider iets van de Franse componist Florent Schmitt (1870 - 1958) te horen. Samen met Ravel, Delage, Caplet, Viñes en de dichter Klingsor behoorde hij aan het begin van de twintigste eeuw tot de Club des Apaches van vernieuwers en had hij invloed op Stravinsky. Zijn reputatie berust vooral op drie werken: Psalm 47 op. 38 voor sopraan, koor en orkest (met Susan Bullock en Yan Pascal Tortelier, Chandos CHSA 5090), de orkestsuite uit La tragédie de Salomé en het Kwintet voor piano en strijkers op. 51 (door de Berlijnse Solisten op Naxos 8.570489). De rest van zijn vele werken in tal van genres behalve de opera is helaas vrijwel vergeten.
Ondanks zijn Duits klinkende naam was de in de in de Elzas geboren componist volkomen Frans en hij schijnt een geestige figuur te zijn geweest, bekend om zijn ad rem opmerkingen. Tien jaar was hij ook werkzaam als criticus voor Le temps en riep hij tijdens concerten controversiële opmerkingen vanuit zijn loge de zaal in, bijvoorbeeld nadat liederen van Weill in de Salle Pleyel werden gezongen.
Van zijn ongeveer 138 genummerde werken is slechts ongeveer een derde op cd beschikbaar, zodat iedere nieuwe uitgave welkom is. Behalve de bekende Tragédie de Salomé uit 1910 (een van mijn lievelingswerken) stelt JoAnn Falletta Musique sur l’eau uit 1898 op tekst van Albert Samain, de Suite uit Oriane et le prince d’amour uit 1934 en de Légende voor altviool of saxofoon en orkest (of piano) uit 1918 voor.
JoAnn Falletta en het orkest uit Buffalo dat ze al jarenlang leidt, maakten in 2015 al een opname met de beide Suites Antoine et Cléopâtra op. 69a/b uit 1920 en Le palais hanté op. 49 uit 1904 (Naxos 8.573521) en ze toont zich hier opnieuw als een warme pleitbezorgster van deze componist die ze met veel gevoel en attentie voor detail dirigeert. Ook alle waardering voor de solistische inbreng van de mezzo Susan Platts en de violist Nikki Chooi.