SHANKAR: SUKANYA

Shankar: Sukanya. Njabulo Madlala en Michel de Souza (Aswini tweeling), Susanna Hurrell (prinses Sukanya), Keel Watson (koning Sharyaat), Alok Kumar (Chyavana) e.a. met het Londens filharmonisch orkest en de BBC Singers o.l.v. David Murphy. London Philharmonic orchestra LPO 0115 (2 cd’s, 1u. 28’34”). 2017

Toen de legendarische Indiase sitarspeler Ravi Shankar (1920 - 2012) die onder andere opnamen maakte met Yehudi Menuhin als 92-jarige overleed, was hij eigenlijk nog niet helemaal klaar met zijn enige opera op een libretto van de novellist Amit Chaudhuri over de jonge vrouw Suknanya die verliefd wordt op de oude en blinde maar wijze Chyavana uit de epische sage Mahabharata. De tweelinggoden Aswini hadden haar daartoe uitgedaagd. Ze blijft hem trouw ondanks de avances van twee halfgoden.
De opera bleef dus onvoltooid achter, maar zijn dochter Anoushka Shankar de Britse componist/dirigent David Murphy maakten de opera af in 2017. Die opera was bedoeld als een liefdesbrief voor zijn derde levensgezel in de vorm van een werk voor vocale solisten, dansers, koor, orkest en vijf Indiase instrumenten, waaronder de sitar en de shehnai (soort hobo) en de Indiase zang (konnakol). Het kan geen toeval zijn dat Shankars tweede, 34 jaar jongere levensgezel ook Sukanya (Rajan) heette.
Eerlijk gezegd is het libretto vrij zwak en de muziek niet bijster interessant, maar het experiment is interessant door de manier waarop verschillende muziektradities met elkaar in verband worden gebracht en door het hoge niveau van de uitvoering.