STEIBELT: PIANOCONCERTEN NR. 3, 5 EN 7

Steibelt: Pianoconcerten nr. 3 in E ‘L’orage’, 5 in Es ‘A la chasse’ en 7 in e ‘Grand concerto militare’. Howard Shelley met het Ulster orkest. Hyperion CDA 68104 (79’58”). 2014

Als zoon van een klavecimbelbouwer werd Daniel Steibelt (1765 - 1823) in Berlijn geboren. Na het begin van zijn muziekstudie bij Kimberger ging hij naar Parijs waar hij ging componeren, optreden en lesgeven. In 1793 had hij succes met zijn opera Romeo en Julia. Nadat hij wat slechte zaken had gedaan, dook hij in Londen op waar hij eentriomf beleefde mer zijn Pianoconcert in Es dat eindigt met een ‘storm’ rondo.
Aan het eind van de achttiende eeuw maakte hij een tournee door Duitsland en Oostenrijk en werd bij die gelegenheid verslagen doo Beethoven tijdens een pianowedstrijd. Daarna weer terug naar Parijs en Londen waar hij uitvoeringen van Haydns Schöpfung dirigeerde. Hij trouwde met een Engelse pianiste, die ook tamboerijn speelde. Hij moest vaak van adres  veranderen omdat hij werd achtervolgd door schuldeisers. In 1808 ging hij naar St. Petersburg waar hij kapelmeester werd van tsaar Alexander; daar overleed hij in oktober 1823.
Hij liet een grote hoeveelheid werken na: opera’s, balletten, ouvertures, zo’n acht pianoconcerten, heel wat vioolsonates en andere kamermuziek en pianowerken.
Het Pianoconcert nr. 3 ontstond in 1798 in Londen en viel vooral in de smaak met het laatste deel, een ‘rondo pastorale’ dat eindigt met een stormscène. Het schijnt dat Steibelt een voorliefde had voor spannende finales. In Pianoconcert nr. 5 vallen natuurlijk de jachthoornmotieven op die passen bij het ‘À la chasse’ jachtgegeven van de achtervolging van het  wild. De finale is een puur feest. Meer moeite had de componist met het schrijven van langzame delen, dus koos hij vaak voor de variatievorm. Het theme hier is ‘By yon Bonnie Banks and Braes’ dat niemand meer kent.
Dit alles raakte in vergetelheid. Steibelt was tenslotte niet van het kaliber van zijn grote tijdgenoten Haydn, Mozart en Beethoven, maar hij schreef mooie melodieën en daagde de pianist uit met pyrotechniek. Het is aan aan Hyperions serie ‘Het romantische pianoconcert’ en Howard Shelley te danken dat we - mooi uitgevoerd - deze composities kunnen leren kennen. Wie meer van Steibelt wil horen: Anna Petrova (Gega New GD 362) maakte een opname met wat pianowerken van hem.