Schubert: Aus der Ferne. ‘Lied aus der Ferne’ D. 107a (bew.); ‘Hirtenmelodien’ uit Rosamunde, Fürstin von Zypern’ D. 197; Strijkkwartetten nr. 8 in Bes D. 112 en 13 ‘Rosamunde’ op. 29/1, D. 804; ‘Lachen und weinen’ op.59/4, D. 777 (bew.); ‘Die Götter Griechenlands; D. 677a (bew.); ‘Wanderers Nachtlied (Über allen Gipfeln ist Ruh); ‘Du bist die Ruh’ op. 59/3, D. 776. Signum kwartet. Pentatone PTC 5186.673 (79’31”). 2017
Schubert: Ins stille Land. ‘Ins stille Land’ D. 403a (bew); ‘Frühlingsglaube’ D. 686a (bew.); Strijkkwartetten nr. 6 in D D. 74 en 14 in d D. 810 Der Tod und das Mädchen; ‘Der Tod und das Mädchen’ op. 7/3 D. 531 (bew); ‘Abendstern’ D. 806 (bew.); ‘Auf dem Wasser zu singen’ op. 72, D. 774 (bew.); Wie klag ich’s aus’ uit Schwanengesang op. 23/3, D. 744 (bew.); ‘Das Grab’ D. 330 (bew.). Signum kwartet. Pentatone PYC 5186.732-2 (79’20”).
Zoals bekend citeerde Schubert nogal eens uit zijn liederen in zijn strijkkwartetten en tijdens zijn Schubertiades werden vaak degelijke werken om en om uitgevoerd. Het Nederlandse Signum kwartet geeft daar een uitbreiding aan door ook een aantal liederen door strijkkwartet te spelen in mooie bewerkingen van de altviolist van het ensemble, Xandi van Dijk en deze met wat ware Strijkkwartetten te combineren als in een soort kruisbestuiving.
Dat levert heel mooie momenten op, maar laat ook horen hoe krachtig de strijkkwartetten van zichzelf zijn. Op de tweede cd wordt slechts een halve minuut bij wijze van recitatief uit het lied Der Tod und das Mädchen gespeeld door Florian Donderer en Annette Walther (v), Xandi van Dijk (va) en Thomas Schmitz (vc). Ze spelen met een aangenaam warme toon en leggen de nadruk op de lichte, lyrische kanten van het uitgevoerde materiaal. Interessant hoe deze symbiose tussen lied en kwartet voert tot een prachtige, pure muziek die ook goed kan worden genoten zonder een idee te hebben van de liedteksten en zonder nadere analyse of beschouwing.