Schnittke: Suite in oude stijl, ‘Polka’ uit De overjas (bew.), Tango uit ‘Agony’ (bew.), Vioolsonate nr. 1, ‘Madrigaal in memoriam Oleg Kagan’, ‘Gratulationsrondo’, ’Stille Nacht’. Daniel Hope en Alexey Botvinov. DG 483.9234 (59’11”). 2019
De Engelse violist Daniel Hope raakte reeds als tiener in de ban van Schnittke en leerde de componist als 18-jarige werkelijk kennen tijdens enige bezoeken aan hem in de jaren negentig in Hamburg en bombardeerde hem met vragen. Tijdens zo’n gesprek over Russische componisten liet Schnittke zich ontvallen ‘Jongeman, die anderen waren legendes, gevierde Sovjetkunstenaars en ik was alleen maar een punk’.
Op deze cd geeft Hope een veelzijdig beeld van Schnittke. Diens serieuze kant komt aan bod in de Vioolsonate nr. 1 uit 1963, een werk vol extremen met de afwijzing van serialisme uit het eerste deel, de integratie van volksmuziek in het tweede, het schaamteloze citaat uit het Pianotrio van Shostakovitch in het derde en het gebruik van ‘La cucaracha’ in de finale.
De Suite in oude stijl uit 1972 bevat vijf pastiches van barokvoorbeelden. Het ‘Gratulationsrondo’ was in 1974 bedoeld als verjaarscadeau voor Rostislav Dubinsky, de primarius van het Borodin kwartet.
Het ‘Madrigaal in memoriam Oleg Kagan’ (1990) is een treffend eerbetoon voor de violist Oleg Kagan (1946 - 1990) die te jong aan kanker overleed. De speelse Polka uit 1980 werd geïnspireerd door het korte verhaal ‘De overjas’ van Gogol en ’Tango’ werd geschreven voor de film Agony van Klimov uit 1981 waarin de laatste dagen van Raspoetin worden belicht.
Met zijn bewerking van het bekende Kerstlied ’Stille Nacht’ werd in 1978 een rel veroorzaakt in Salzburg omdat het als heiligschennis werd beschouwd. Schnittke de rebel ten voeten uit.
Daniel Hope is momenteel een der best gekwalificeerde Schnittkevertolkers en hij vond in de Oekraïnse pianist Alexey Botvinov een heel congeniale begeleider.