SALIERI: ARMIDA

Salieri: Armida. Lenneke Ruiten (s., Armida), Florie Valiquette (s., Rinaldo), Teresa Iervolino (ms., Ismene) en Ashley Riches (b., Ubaldo) met het Kamerkoor Namen en Les talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Aparté AP 244 (2 cd’s, 2u, 05’34”). 2020

Salieri maakte als een van zijn tijdgenoten ook van het bekende epische gedicht Gerusalemme liberato van Tasso over de relatie tussen de Saraceense moslima Armida en de Christelijke kruisvaarder Rinaldo op een libretto van Marco Coltellini in 1771 een dramma per musica in drie aktes.
Met zijn verloren gegane Armida abbandonata was Monteverdi de eerste die deze geschiedenis tot opera verwerkten. Lully, Dennis, Händel, Vivaldi, Traetta, Jommelli volgden, toen was Salieri aan de beurt en daarna werd de reeks nog voortgezet door Sacchini, Gluck, Myslivecek, Haydn, Sarti, Bianchi, Rossini, Dvorak en Judith Weir als voorlopig laatste in 2005.
Hoewel Glucks opera pas in 1777 gereed was werkten zijn ideeën van de ‘reform opera’ al langer door en daar is bij Salieri duidelijk iets van te merken. Het drama is duidelijk in de muziek geïntegreerd, het koor heeft een belangrijk aandeel, net als de samenwerking tussen solisten en koor. Armida bezorgde Salieri zijn eerste operasucces.
Voor deze opname is de Weense versie die voor het eerst 2 juni 1771 in het Weense Burgtheater werd opgevoerd gekozen en het is fijn om in de hoofdrol met veel waardering Lenneke Ruiten in de titelrol te horen. Ze gaat   op cd en in het theater van de ene sterke rol naar de andere, luister maar naar haar aria ‘Tremo, dell’idol mio’. Haar belangrijkste partner is de opkomende Canadese sopraan Florie Valiquette die van Rinaldo iets moois maakt zonder daar castraateigenschappen voor nodig te hebben, getuige o.a. haar ‘Vieni a me sull’ali do’oro’. Met tevredenheid kan worden vastgesteld dat Teresa Iervolino als Ismene en Ashley Riches als Ubaldo ook heel goed voldoen. Rousset heeft ervaring en kunde genoeg om te zorgen dat alles optimaal klinkt.
Voorlopig heeft deze opname het rijk alleen war Salieri’s Armida betreft.