Schumann: Romances, Ballades en Duetten. Tweestemmige liederen op. 43 nr. 1-3; Duetten op. 34 nr. 1-4; Gesänge op. 31 nr. 1-3; ‘Blondels Lied’, ’Loreley’, ‘Die Soldatenbraut’, ‘Das verlassene Mägdlein’, ‘Tragödie’. ‘Entflieh mit mir und sei mein Weib’, ‘Tragödie 2’. ‘Es fiel ein Reif in der Frühlingsnacht’, ’Tragödie 3’, ‘Auf ihrem Grab’ uit Romanzen und Balladen op. 53 en 64’ ‘Ländliches Lied’, ‘Lied’ uit Gedichte op. 29’; Duetten op. 78 nr. 1-4; Gesänge op. 95 nr. 1-3; ‘Des Sängers Fluch’ op. 139; ‘Lied für XXX’ Anh. M1:2; ‘Mädchenlieder’ op.103 nr. 1-4; ‘Sommerruh’ WoO. 9. Caroline Melzer (s), Anke Vondung (ms), Simon Bode (t) en Ulrich Eisenlohr (p), Naxos 8.574119 (73’01”). 2020
Vrij onopgemerkt zorgt Naxos voor een complete opname van Schumanns liederen, romances, ballades en duetten die zijn geschreven vanaf de Heine Liederkreis uit 1840 tot en met de laatste bundels met Romanzen und Balladen uit 1851, iets wat DG en EMI nooit tot stand brachten, maar Hyperion wel.
Het begon in 2004 met het album ‘Liederen van de jonge Schumann’ met die Liederkreis, de Romanzen und Balladen band 3, Belshazar en Dichterliebe (Naxos 855075). Dit is inmiddels deel 10 van die reeks en er staat ons nog eentje meer te wachten. Of het een goede gedachte was om die liederen in vrij willekeurige volgorde vast te leggen en niet in de logische chronologische is de vraag.
Deze uitgave bevat voornamelijk duetten, de meeste met sopraan Caroline Melzer en mezzo Anke Vondung, ook tenor Simon Bode is bij enige items betrokken. Melzer beschikt over een mooie, maar wat flakkerende stem die zorgt voor enige wat minder geslaagde bijdragen, maar over het geheel is van een behoorlijk geslaagd optreden sprake, vooral ook door de fijne begeleidingen van Ulrich Eisenlohr.
Belangrijker is dat materiaal aan de orde wordt gesteld dat tijdens recitals slechts vrij sporadisch aan bod komt.