Siret: Klavecimbelsuites in D, d, g, G, a en A uit Pièces de clavecin band 1 en 2. Vera Alperovich en Daniele Luca Zanghi. Brilliant Classics 96130 (2 cd’s, 2u., 08’47”). 2020
De Franse componist Nicolas Siret (1663 - 1754) behoorde niet tot de kring collega’s die in zijn tijd werkzaam waren aan het hof van Versailles en daardoor meer aandacht kregen. Hij kwam uit Troyes en bleef daar zijn leven lang als organist werken aan de Saint Jean kerk en de Saint Pierre et Paul kathedraal.
Maar hij was ook een bewonderaar en vriend van François Couperin en zijn eerste bundel klavecimbelstukken werd in 1709 aan hem opgedragen. De tweede bundel is uit 1719. In stilistisch opzicht staat deze muziek nog geheel in de pre-Couperin traditie. Mogelijk heeft deze niet het niveau van Couperin, d’Anglebert, Chambonnières, Couperin en Forqueray, maar Siret speelde wel in dezelfde divisie als Marchand, Le Roux, Duphly en Jacquet de la Guerre. Zijn muziek klinkt uitgesproken Frans.
Tot de hoogtepunten behoren de de ‘Chaconne’ en het het ‘La Manon’ rondo uit de Suite in A en de grandeur van de hele Suite in a.
Fernando de Luca nam in 2011 als eerste de moeite om de klavecimbelwerken van deze Siret op te nemen (Urania LDV 14030). De in het Zwitserse Tessin geboren Vera Alperovich en de Italiaan Daniele Luca Zanghi verdlen de taak onderling. Ze gebruiken daarvoor een door Marco Brighenti gebouwde kopie van een Hemsch instrument dat zich in een museum in Boston bevindt. Op de stijl en de glans van hun spel valt nauwelijks wat af te dingen. Hooguit treffen ze een geduchte rivaal in Davitt Moroney die een vergelijkbaar programma opnam in 1994 (Accord ACC 20533-2).
De beide vertolkers zorgen voor glanzende vertolkingen met mooie, charme-verhogende versieringen.