CD Recensies

SOMIS: TRIOSONATES OP. 1

Somis, G.B.: Sonate da camera in g op. 1/1, e op. 1/2, a op. 1/3, d op. 1/4, Bes op. 1/5, D op. 1/6, Es op. 1/7, A op. 1/8, g op. 1/9, C op. 1/10, F op. 1/11, E op. 1/12. Kreeta Maria Kentala (v), Lauri Pulakka (vc) en Mitzi Meyerson (kl). Glossa GCD 921807 (73’23”). 2014
 
De Italiaanse violist en componist Giovanni Battista Somis (1686 - 1763) was een tijdgenoot van Bach en nwordt beschouwd als iemand die een connectie vormde tussen Corelli en de vioolvirtuozen die na hem kwamen: Pugnani, Viotti, Baillo, Kreutzer, Massart tot zelfs Wieniavsky. Zijn vader leerde hem het vak en van heel jongs af aan speelde hij in het orkest van de hertog Vittorio Amedeo. Die stuurde hem in 1703 naar Corelli voor verdere studie in 1706/7. Mogelijk had hij ook les van Vivaldi en trad daarna indient van de koning van Turijn, de voormalige hertog van Savoye
Alles bijeen componeerde hij 78 sonates, waaronder enige voor 2 violen (op. 2 en 5). Er is wel beweerd dat hij ook 134 concerten componeerde, maar daarvan rest slechts een negental in manuscriptvorm. Hij gaf zelf les aan Pugnani en Leclair.
Mitzi Meyerson heeft een fijne neus voor onbekend barokrepertoire en samen met violiste Kreeta Maria Kentale en celliste Lauri Pulakka breekt ze een lans voor de onbekende Somis. Het drietal toont een levendige expressie, introduceert fraaie versieringen, vooral in de langzame delen en kiest steeds plausibele tempi in dit stel driedelige Triosonates dat is opgedragen aan Marie-Jeanne-Baptiste de Savoye, de moeder-regentes van de latere hertog Vittoro Amedeo II. Waar de ervaring en het inzicht van experts toe kan leiden, wordt hier goed getoond.