Szymanowski: Maskers op. 34 nr. 1-3; Mazurka’s op. 50 nr. 1-4, 13-20; Mazurka’s op. 62 nr. 1 en 2; ‘Romantische wals’; Variaties nr. 1-13 in b op. 3. Patricia Arauzo. IBS Classical IBS 42021 (68’20”). 2020
Wat de temperamentvolle Spaanse pianiste met de muziek van de Pool Szymanowski doet, is opmerkelijk. Ze brengt zijn bekende pianowerken in de buurt van Stravinsky en Ives met pittige, gedurfde uitvoeringen. Ze verwaarloost de subtiele dynamiek van de werken niet, maar legt meer de nadruk op de luide kant als een pianotijgerin. De gevoelsmatige aspecten komen ook niets tekort.
De pianowerken van Szymanowski bevatten pittig, levendig en robuust materiaal en zijn niet zo makkelijk uitvoerbaar omdat ze hoge eisen stellen aan de virtuositeit en de nodige bravura eisen. Iemand die dat heel goed kon, was Sinae Lee (Divine Art 21400) die ze in 2006 meteen integraal opnam. Ruim vier en een half uur muziek en dat als debuut……
Arauzo’s Spaanse ritmische gevoel is wat scherper dan van de gemiddelde Szymanowskivertolker. Maar mogelijk is dat niet zo ver verwijderd van hoe de componist zijn eigen werken speelde. Denk aan Rubinstein’s en Lipatti’s Chopin. Arauzo zorgt ook voor een dergelijke combinatie van poëzie en vurigheid. Szymanowski met een hoog caffeïnegehalte. Wat bij Arauzo ook te bewonderen valt, is hoe ze zoveel kracht ontwikkelt met een licht toucher. Waarschijnlijk is ze een heel goede docente aan twee Spaanse instituten, de Reina Sofie muziekschool en het Conservatorium in Sevilla.
Aan het eind van het recital blijft men aangenaam verrast nagenieten en betreuren dat de cd maar 68 en geen 79 minuten muziek bevat. Dan hadden er een paar meer Mazurka’s op. 50 bij gekund. Maar verder: ‘Brava, Patricia!’