Stradella; Sinfonia’s voor viool en b.c. nr. 1 in D McC. 7.1/1, 2 in D McC. 7.1/in Bes McC. 7.3, 3 McC. 7.1/3, 4 in d McC 7.1/4, 5 in e McC. 7.1/5, 6 in F McC. 7/1/6, 7 in F McC. 7/1/7. 8 in F McC. 7.1/8, 9 in G McC 7.1/9, 10 in a McC 7.1/10. 11 in a McC. 7/1 11, 12 in a McC. 7.1/12; Sinfonia voor viool, cello en b.c. no. 1 in d McC. 7.2/22. Ewa Anna Augustynowicz (v) en Agnieszka Oszance (vc) met het Ensemble Giardino di Delizie. Brilliant Classics 96079 (2 cd’s, 1u., 55’27”). 2015
Alessandro Stradella (1643 - 1682) behoorde tot de componisten die - mogelijk onder tijdsdruk - leentjebuur bij zichzelf speelden. Zo was de Sinfonia (wat pompeus begrip voor zon kleinschalig werk) bedoeld voor zijn oratorium La Susanna uit 1681, de tee begindelen van Sinfonia nr. 2 zijn ook te horen als ouverture van de Cantate Esule dalle sfere; ook het eerste deel van de Sinfonia nr. 3 had nog een andere functie.
Het wijst erop dat deze muziek in stile concitato een nogal theatraal, soms vrij turbulent karakter heeft. Maar daar staan dan weer strenge fuga’s tegenover. In ieder geval is er geen gebrek aan contrast. De beide Sinfonia’s voor viool, cello en b.c. zijn niet in delen gesplitst, nr. 2 is ‘gewoon’ een toccata.
In het oeuvre van Stradella nemen deze werken een ondergeschikte plaats is, maar dat betekent niet dat ze minder mooi zijn. In tegendeel: ze zijn bijzonder en het is geheel aan Ewa Anna Augustynowicz en Agnieszka Oszance (vc), samen met Michele Carreca (aartsluit, theorbe, barokgitaar) en Maria Morozova-Meléndez (kl, org) te danken dat het ook als zodanig klinkt. Weer een goede daad verricht, want behalve van het Ensemble Arte Musica onder Francesco Cera ook op Brilliant Classics (95142), maar met andere, doch gelijksoortige werken uit 2015 zijn er geen cd alternatieven.