Schmitt: Pianokwintet in b op. 51; ‘A tour d’anches’ op. 97. Birgitta Wollenweber (piano), Matthias Wollong (v), Petra Schwieger (v), Ulrich Knörzer (va) en Andreas Grünkorn (vc) c.q. Solistenensemble Berlijn. Naxos 8.570489 (73’57”). 2008
Vrij kort na elkaar verschenen drie opnamen van het bijna een uur lange Pianokwintet van Florent Schmitt (1870 - 1958) van Christian Ivaldi met het Stanislas kwartet (Timpani C-1C1 152) uit 2008 en Werner Bärtschi met het Berns Strijkkwartet (Accord 149528) en omdat dit de goedkoopste is, werd hij daaruit gelicht. Het aan Fauré opgedragen werk is uit dezelfde tijd als de bekende Tragédie de Salomé.
Birgitta Wollenweber en haar vier collega’s van het Solistenensemble Berlijn zorgen voor een zeer geconcentreerde uitvoering vol stemmingswisselingen, maar behandelen de piano wat solistisch. Dat werkt echter positief uit, zeker in het lento. De finale is een zeer geschakeerd deel, wisselt van peinzend naar vastbesloten en eindigt dramatisch.
Naast het Kwintet is À tour d’anches voor piano, hobo, klarinet, fagot en piano een passend later werk uit 1943 (dus tijdens de Duitse bezetting) dat bestaat uit de delen ‘Sur un thème prévu’, ‘Nocturne’, ‘Sarabande’ en ’Quaisimodo’. Stravinsky lijkt de peetvader te zijn. De vertolking is ronduit meesterlijk.