CD Recensies

SCHUMANN: CELLOCONCERT, FANTASIESTÜCKE E.A.

Schumann: Celloconcert in a op. 129; Fantasiestücke op. 73 nr. 1-3; Adagio en allegro op. 70; Stücke im Volkston op. 102 nr. 1-5. Ella van Poucke met het Phion symfonie orkest o.l.v. Günther Neuhold en Jean-Claude Vanden Eynden (piano). Challenge CC 72871 (61’24”). 2021
 
Wat handig dat de drie belangrijkste composities die Schumann voor cello componeerde zo makkelijk op één cd onder te brengen zijn. De componist had een zekere voorliefde voor de cello omdat hij dit instrument naast de piano in zijn jonge jaren leerde bespelen. Daarom valt eigenlijk op, waarom hij niet meer werken met een belangrijke rol voor de cello schreef. De Fantasiestücke waren in eerste instantie bedoeld voor een klarinet.
‘Adagio en allegro’ en de ‘Fantasiestücke’ zijn uit Schumanns annus mirabillis 1849, het Celloconcert ontstond een jaar later.
Het was Yo-Yo Ma die haar met hetzelfde programma voorging  met het Symfonie orkest o.l.v. Colin Davis en pianist Emanuel Ax in 1986 (CBS MK 42663, later heruitgegeven als Sony 88697.755373-2).
Nu komt ook de in 1994 in Amsterdam geboren Ella van Poucke met ditzelfde programma. Daarin maakt ze waar wat haar belofte na een eerste optreden als tienjarige in het Concertgebouw en het winnen van wat wat prijzen beloofde. Haar spel heeft zeker distinctie en ze toont het juiste romantische gevoel. Het Celloconcert krijgt iets trouwhartig aanhankelijks mee en beide andere interpretaties munten uit door hun natuurlijkheid. Het Gelders/Overijsselse fusie orkest Phion levert een goed volgzame begeleiding en van pianist Jean-Claude Vanden Eynden wisten we al dat hij een betrouwbare begeleider is. Zo wordt aan menige wens voldaan.