Schnittke: Filmmuziek nr. 5. Tagessterne; Der Liebling des Publikums; Vater Sergius. Berlijns omroeporkest o.l.v. Frank Strobel. Capriccio C 5350 (52’38”). 2020
Wat men ook aan slechts en verwerpelijks kan zeggen over de voormalige Sovjet Unie, de filmindustrie werd niet onderdrukt, maar juist gestimuleerd en daar was goed passende filmmuziek bij nodig. Daarin voorzagen alle bekende Russische componisten, dus ook Alfred Schnittke (1934 - 1998). Bekende voorbeelden zijn Hamlet van Shostakovitch (Naxos 8.557446), Alexander Nevsky van Prokofiev (RCA 60867) en er is meer filmmuziek van Shostakovitch (Chandos CHAN 1023 en 10183).
In de jaren ’60 en ’70 vorige eeuw schreef Schnittke zijn meeste filmmuziek. Helaas voor ons in het Westen gaat het om typisch Russische onderwerpen waarvan we de inhoud niet kennen tenzij we trachten die op te zoeken. Capriccio besloot die filmmuziek volledig op te nemen en begon de serie in 2003 met de Suite ‘De Commissaris’ en ‘Het verhaal van de onbekende acteur’ (Capriccio CC 71041). Inmiddels zijn we toe aan aflevering nr. 5.
Tussen 1962 en 1984 droeg de polystilist zesenzestig partituren filmmuziek aan zijn oeuvre bij. De werken hebben enerzijds een nogal romantische inslag en getuigen anderzijds van een flair voor experimentele manipulatie. Dat maakt de ook geschikt als ‘absolute; muziek die goed gedijt zonder dat men het filmverhaal kent omdat hij vaak op het verleden teruggrijpt.
Frank Strobel werkte veel met Schnittke samen en weet heel goed wat deze descriptieve muziek toekomt.