CD Recensies

STAMITZ, C.: SYMFONIEËN

Stamitz, C.: Symfonieën in d op. 15/3, KaiS 24, G op. 2/3 KaiS. 3, Es op. 6/2, KaiS 6, in G ‘Le jour variable’ KaiS. 32. Die Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens. CPO CPO 555.344-2 (65’39”). 2019
 
Stamitz, C.: Symfonieën in F op. 24/3, C op. 13/5, G op. 13/4, D ‘La chasse’. London Mozart Players o.l.v. Matthias Bamert. Chandos CHAN 9358 (6’30”). 1994
 
Het valt moeilijk te begrijpen waarom Johann Stamitz (1717 - 1757) steeds meer aandacht krijgt dan zijn zoon Carl Stamitz (1745 - 1801), wiens muziek nog veel aangenamer klinkt. Als prominent lid van de Mannheimer school werkte hij mee aan het ontstaan van de symfonievorm en componeerde hij er zelf vijftig. Slechts een klein deel daarvan is opgenomen, zoals dit tweetal uitgaven illustreert. Zijn muziek beschikt over alle beste kwaliteiten van zijn collega’s: met dynamiet geladen crescendi, prachtige bijdragen van de blazers, met name in ‘La chasse’ van de hoorns, trompetten en pauken en heel treffende langzame delen. Een aantal van deze werken werd in 1772 door Sieber in Parijs gepubliceerd. Muziek die hoogst genietbaar is, zeker in deze uitvoeringen vol overgave van Willens en Bamert.
Het vierde werk op de eerste cd heeft voluit de titel: ‘Le jour variable (la promenade royale) Grand symphonie pastorale’ en zit vol activiteit. Wie van Haydn en Mozart houdt, mag Carl Stamitz niet overslaan.