Scriabin: Pianostukken op. 45 nr. 1-3, Pianosonates nr. 9 op 68 ’Zwarte mis’ en 10 op. 70; Vers la flamme op. 72; Langgaard: ‘Sponsa Christi taedium vitae’ BVN. 29, ‘Afgrundsmusik’ BVN. 169, ‘Flammekamrene’ BVN. 221. Gustav Piekut. Naxos 8.574312 (56’15”). 2021
Wat hebben de Rus Alexander Scriabin (1872 - 1915) en de Deen Rued Langgaard (1893- 1952) gemeen als componist? Onder meer dat ze allebei de stellige overtuiging hadden dat ze met hun muziek een spirituele omwenteling teweeg zouden kunnen brengen. Daarvoor ontwikkelden ze allebei een hoogst persoonlijk harmonisch en expressief vocabulaire. In zijn Pianosonate nr. 9 met zijn demonische associaties bevrijdde Scriabin zich van het tonale systeem, terwijl Langgaard zijn jeugdige fascinatie voor het katholicisme in de muzikaal extatische en fanatieke uitingen in zijn wek aan de orde stelde.
Op deze manier vormen vormen de Sonate van Scriabin en Langgaards ‘Flammekamrene’ een soort excentrieke ééneîge tweeling vol explosieve kracht. De Deense pianist Gustav Piekut blijkt als virtuoos en dichter zeer goed in staat om beide componisten goed recht te doen en levert daarmee een veelbelovend cd debuut.