Schnittke: Filmmuziek 1. ‘De vrouwelijke commisaris’, ‘Het verhaal van de onbekende acteur. Omroeporkest Berlijn o.l.v. Frank Strobel. Capriccio 71041 (66’09”). 2003
Schnittke: Filmmuziek 2. ‘Clowns en kinderen’, ‘De wals’, ‘DE glasharmonica’, ‘De beklimming’. Omroeporkest Berlijn o.l.v. Frank Strobel. Capriccio 71061 (55’22”). 2004
Schnittke: Filmmuziek 3. ‘Rikki-Tikki-Tavi’, ‘Het sprookje van de omzwervingen’. Omroeporkest Berlijn o.l.v. Frank Strobel. Capriccio 71127 (69’02”). 2005
Schnittke: Filmmuziek 4. ‘Sport, sport, sport’, ‘De avonturen van een tandarts’. Omroeporkest Berlijn o.l.v. Frank Strobel. Capriccio C 5002 (51’07”). 2005
Schnittke: Filmmuziek 5. ‘Sterren van de dag’, ‘De publiekslieveling’. ‘Vader Sergius’. Omroeporkest Berlijn o.l.v. Frank Strobel. Capriccio C 5350 (53’47”). 2019
De filmmuziek van Alfred Schnittke is op papier bekender dan in werkelijkheid en dus minder vertrouwd. Tussen 1961 en 1984 schreef Schnittke ruim zestig filmmuzieken en verdiende daar meer mee dan met zijn ‘serieuzer’ composities waarmee hij vaak in conflict kwam met de Sovjet autoriteiten.
Het scheiden van de filmmuziek van het verhaal waarvoor deze werd geschreven, is zelden ideaal. Maar de componist zelf wenste dat dit wel gebeurde en dat zijn muziek ook in de concertzaal klonk. Natuurlijk bestaat wel een verschil tussen de heel gecultiveerde muziek en de vaak rauwe verhalen waarvoor deze bedoeld is, maar om daar zo goed mogelijk van te genieten is dat de beste oplossing.
In zijn uitvoeringen schaaft Frank Strober de ruwe kantjes wat weg en laat hij een aparte kant van Schnittke horen. De vraag is of het bij deze vijf afleveringen blijft, of dat nog meer volgt.