Satie: Pianowerken deel 5. ‘Prélude d’Éginhard’, ’Pièces froides’, ‘Nouvelle pièces froides’, ‘Prélude du Nazaréen (en deux parties), ‘Uspud’, ‘Danses gothiques, ‘Sans tïtre, peut-être pour pour la Messe des pauvres’, ‘Trois harmonies’, ‘Prière’, ‘ Leitmotiv du Panthée, ‘Fête donnée par les Chevaliers Normands en honneur d’une demoiselle’, ‘Ogives’, ‘Pièce rose+croix sans tïtre, Marche’. Noriko Ogawa. BIS SACD 2345 (76’04“). 2021
Het vijfde deel van de volledige opname van Satie’s Pianowerken kreeg de titel ‘Ésoterik Satie’, de spotnaam die de componist kreeg toen hij ging samenwerken met Joséphin Peladan, de grootmeester van de ‘Rose-Croix catholique du temple et du graal’, een artistieke beweging rond het symbolisme en het esoterisme. Satie’s bewondering voor de Middeleeuwen blijkt zowel uit titels als Ogives (de puntvormige bogen van de gothische architectuur), de Danses gothiques en Fête donnée par les Chevaliers Normand.
Het gaat om vroege werken van Satie uit zijn zogenaamde ‘mystieke tijd’ toen hij onder invloed stond van het middeleeuws Gregoriaans en ieder zweem van pathos vermeed. Strakke melodieën die in ritmisch en harmonisch opzicht tot het uiterste vereenvoudigd en die niet verder worden ontwikkeld, maar alleen worden herhaald. Een volledige breuk met de klassiek-romantische traditie richting abstractie en naar de begrippen van destijds verrassend modern.
Pianiste Noriko Ogawa is hard op weg om niet alleen voor de meest volledige, maar ook voor de mooist gespeelde en best opgenomen Satie cyclus te zorgen. Verder pluspunt is dat ze op een Érard vleugel uit 1890 speelt.