SCHNELZER: FREAK IN BURBANK, A, VIOOLCONCERT E.A.

Schnelzer: ‘A freak in Burbank’, ‘Dance with the devil’, ‘Burn my letters’ (Remember Clara), ‘Apollonian dances’ nr. 1 en 2, ‘Frozen landscape’ (versie voor cello en piano), Vioolconcert nr. 2 ‘Noctural songs’. Henrik Mawe (p), Cecilia Zillliacus (v), Jakob Koranyi (vc), David Huang (p), Ilya Gringolts (v) met Västerás Sinfonietta o.l.v. Simon Crawford Phillips. BIS SACD 2483 (75’41”). 2021

De eerste gelegenheid om kennis te maken met de in 1972 geboren Zweedse componist Albert Schnelzer was via de cd BIS 2313 met orkestwerken van hem. Schnelzer begon als keyboard speler in een rockband, ging later in Zweden en Londen serieuze muziek en directie studeren en behoort nu tot de opmerkelijkste componisten van zijn generatie. Hij schrijft in vrijwel alle genres en deze nieuwe uitgave bevat een concert en orkestwerken plus kamermuziek. ‘A freak in Burbank’ behoort tot zijn meest gespeelde werken. Dit werk is geïnspireerd door Haydn en filmmaker Tim Burton en klonk ook een keer in Amsterdam. ‘Burn my letters’ was een opdrachtwerk ter viering van de tweehonderdste verjaardag van Clara Schumann en het Vioolconcert ‘Noctural songs’ werd gecomponeerd voor Ilya Gringolts. Daartussen klinken drie kamermuziekstukken: ‘Dance with the devil’, ‘Apollonian Dances’ en ‘Frozen Landscape’, uitgevoerd door een stel vooraanstaande musici.
Hoewel deze composities een heelm verschillende buitenmuzikale achtergrond hebben, worden ze verenigd door een grote intensiteit en een krachtige motorische component. Ondanks de energie die erin wordt ontwikkeld, blijven de werken regelmatig en kunstig bedacht.
Västeras Sinfonietta onder Simon Crawford -Phillips pakt de essentie en de treffende charme van deze muziek op de juiste wijze aan en zorgt dat Schnelzers temperament heelhuids onze oren bereikt.
 In het Vioolconcert zorgt opdrachtgever Ilya Gringolts voor een haast verbluffende uitvoering en in de Kamermuziekwerken speelt Henrik Mawe met satanische kracht de ‘Dance with the devil’. De andere pianist David Huang is een stilistisch betrouwbare begeleider van helder voordragende, lichtvoetig spelende violiste Ceciia Ziliakus in de ‘Dances of Apollo’, zowel als voor cellist Jakob Koranyi.
Dat alles maakt dit tot een heel geslaagde uitgave.