Stravinsky: Symfonie in C; Symfonie in 3 delen; Symphonie de psaumes. Omroepkoor Berlijn en Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Simon Rattle. EMI 207.630-0 (75’39”). 2007
Een ‘live’ opname zoals deze die in september 2007 in de Philharmonie ontstond, bergt altijd zekere risico’s in zich. Niet dat er in het orkestspel of de koorzang iets duidelijk mis gaat, nee het zit hem eerder in de opname. Juist deze werken had ik graag scherper in focus gehoord. Probeer bijvoorbeeld het tweede deel van de Symfonie in drie delen waarin de concertino strijkersgroep niet ideaal uit de verf komt. Wat dat betreft is de opname van dezelfde Berlijners, maar toen in 1996 onder studio-omstandigheden meer naar mijn zin.
Naar verwachting ging Boulez ook nog een graad analytischer met de Psalmensymfonie en de Symfonie in 3 delen om. Zijn werk ademt een geometrische precisie en een ritmische precisie die Rattle hier niet helemaal weet te bereiken. Ook aan kernachtigheid geen gebrek. Bij Boulez geen expressieve frasering tenzij de componist daarom vraagt
De Symfonie in C met zijn referenties aan Haydn, Beethoven en Tchaikovsky stelt wat dit betreft misschien iets minder zware eisen, maar het werk speelt zich ook niet vanzelf en iemand als Tilson Thomas (Sony SK 53275) voerde het tot in de puntjes en met veel panache uit op een schijfje met dezelfde samenstelling als bij EMI.
Bij Boulez gaan de delen van de Psalmensymfonie geheel naar ’s componisten wens zonder onderbreking in elkaar over in een opvallend verfijnde realisatie. Beter dan Rattle weet hij het werk helder zonder het gewicht en de plechtigheid daarbij op te offeren weer te geven. De slotapotheose is ook prachtig. Aan heftigheid met haast jazzy uitbarstingen bij hem ook nooit een gebrek, zeker niet in de Symfonie in 3 delen.
Dat alles wil niet zeggen dat Rattle hier geen grote verdiensten heeft. Wie Stravinsky graag beleefd, beschaafd hoort met een haast Karajanesk streven naar schoonheid, komt hier volledig aan zijn trekken en die past het beste bij de Symfonie in C. Enigszins gemengde gevoelens dus. Vergelijk liefst zelf om een definitieve keuze te maken.