Schönberg: Pianoconcert op. 42; 3 Pianostukken op. 11; 6 Pianostukken op. 19; Berg: Pianosonate op. 1; Webern: Variaties op. 27. Mitsuko Uchida met het Cleveland orkest o.l.v. Pierre Boulez. Philips 468.033-2 (63’25”). 2000
Het opvallende is dat Uchida en Boulez Schönbergs pianoconcert zo duidelijk in de traditie van Liszt en Brahms plaatsen. De dirigent verheldert en structureert het orkestaandeel met vaste hand. Uchida is niet bang om in de sonate van Berg en in Schönbergs stukken op. 11 (die ze ook al op Philips 456.982-2 speelde) nog romantische ondertonen te laten meeklinken. Verder ademt haar visie op de latere pianostukken van hem een sfeer van geslotenheid die verwijst naar het monodrama Erwartung. Ze zet de contrasten stevig aan. Weberns Variaties klinken kraakhelder maar verraden in Uchida’s handen ook relaties met een muzikaal verleden.
We beschikten voor het pianoconcert al over een waardevolle opname van Brendel (Philips 446.683-2) en Malling (Chandos CHAN 9375) en voor de pianowerken van Schönberg over uitgaven van Pollini (DG 423.249-2) en voor die van Schönberg en Webern van Hill (Naxos 8.55370). Maar deze nieuwe ook opnametechnisch heel goed geslaagde opname biedt het beste wat momenteel van deze werken beschikbaar is.