SCHUBERT: GEORKESTREERDE LIEDEREN

Schubert: 19 door Berlioz, Liszt, Brahms, Reger, Webern en Britten georkestreerde liederen: Die Forelle, Ellens Gesang II, Gretchen am Spinnrade; An Silvia; Im Abendrot; Nacht und Träume; Gruppe aus dem Tartarus; Erlkönig; Die junge Nonne; Tränenregen; Der Wegweiser; Du bist die Ruh; Ihr Bild; Prometheus; Memnon; An Schwager Kronos; An die Musik; Erlkönig; Ständchen. Anne Sofie von Otter (mezzosopraan), Thomas Quasthoff (bariton) en het Chamber orchestra of Europe o.l.v. Claudio Abbado. DG 471.586-2 (72’44”). 2002

 

Orkestliederen van Schubert? Nee die bestonden niet echt op de ‘Romance’ uit Rosamunde na, zeker niet gedurende het leven van de componisten ettelijke decennia daarna. Pas in de romantiek en daarna ontstonden deze georkestreerde liederen. Ze zijn het werk van componisten als Berlioz, Brahms, Liszt, Offenbach, Reger, Webern en Britten. Voor een parallel in de schilderkunst zou men kunnen denken aan beroemde schilders die de etsen van Rembrandt of de tekeningen van Leonardo inkleurden.

Het is interessant te kijken, te vergelijken wie het best slaagde de sfeer van deze negentien te verhogen, te intensiveren, waarbij het extra interessant is Erlkönig tweemaal tegen te komen nadat dit lied door Berlioz en Reger is behandeld. Het zal nauwelijks verbazen dat Berlioz verbeeldingsvoller, beeldender te werk ging. Brahms verleende iets heel eigens aan Memnon, Reger tekende met groot vakmanschap maar minder fantasie voor zeven liederen. Gretchen am Spinnrade bijvoorbeeld slaagde maar matig, zo plichtmatig klinkt het. Het boeiendst is eigenlijk de inbreng van Webern die in 1903 voor prachtige, karakteristieke invullingen zorgde van Tränenregen, Der Wegweiser, Du bist die Ruh en Ihr Bild. Anne Sofie von Otter neemt de eerste tien liederen voor haar rekening, Thomas Quasthoff de laatste negen. Allebei doen ze dat met veel inlevingsvermogen. De begeleiding is om door een ringetje te halen.