CD Recensies

SHOSTAKOVICH: BALLETSUITES

Shostakovich: Balletsuites nr. 1-5; Feestelijke ouverture op. 96; Suite uit Katerina Ismailova (Lady Macbeth uit Mtsensk) op. 114a. Schots nationaal orkest o.l.v. Neeme Järvi. Chandos CHAN 10088 (59’37”). 1988/9

 

Voor de afwisseling is het best aardig om – net als in de jazz- en filmalbums van Chailly voor Decca – Shostakovitch eens in een luchtiger stemming te horen. De zwaarwichtige, doodernstige componist kennen we maar al te goed uit zijn symfonieën en strijkkwartetten. Veel ironie, sprankeling en geestige flitsen komen ook langs. In de vijf balletsuites uit 1931 (de vijfde) tot 1953 (de vierde) zal de doorgewinterde Shostavich kenner veel hergebruikt materiaal herkennen. Zo bestaat de Vijfde suite geheel uit melodieën uit het ballet De bout op. 27a uit 1931. Met een half uur speelduur is het meteen het langste gedeelte uit dit programma. De suite uit Katerina Ismailova bestaat uit de tussenspelen uit deze opera; een op zichzelfstaand, bevredigend arrangement. Järvi zorgt voor pittige, waar nodig zwierige vertolkingen en toont gelukkig ook veel gevoel voor de droge humor van het moois. Een mooi tegenwicht voor zoveel zwaars van deze componist. Het is gelukkig ook prachtig ruimtelijk en dynamisch op de plaat gebracht en veel alternatieven zijn er domweg niet.