CD Recensies

STRAUSS, R.: VIER LETZTE LIEDER, LIEDEREN, BONNEY, ISOKOSKI

Strauss: Vier letzte Lieder op. posth.; 15 Liederen: Zueignung, Nichts, Die Nacht, Die Georgine, Geduld, Die Verschwiegenen, Die Zeitlose, Allerseelen, Ruhe, neine Seele, Morgen!, Das Rosenband, Meinem Kinde, Wiegenlied, Mutter tädelei, Freundliche Vision.  Barbara Bonney (sopraan) en Malcolm Martineau (piano). Decca 460.812-2 (65’50”). 1998

Strauss: Vier letzte Lieder op. posth.; 11 Orkestliederen: Das Rosenband, Ich wollt ein Sträusslein binden, Säusle, liebe Myrte, Als mir dein Lied erklang, Befreit, Ruhe, meine Seele, Wiegenlied, Meinem Kinde, Zueignung, Morgen! Die heiligen drei Könige aus Morgenland. Soile Isokoski (sopraan) met het Berlijns omroep symfonie orkest o.l.v. Marek Janowski. Ondine ODE 982-2 (64’24”). 2001

 

Met haar mooie, heldere maar ook voldoende warm klinkende sopraan geeft Bonney op een heel gevoelige en fraai afgewerkte manier uitdrukking aan een reeks bekende liederen, ook al kent haar toonbereik zekere grenzen. Maar ze klinkt kleinschaliger dan een Norman (Philips 416.298-2).

Interessant de populaire Vier letzte Lieder nu ook eens met pianobegeleiding te horen. Meer dan interessant voor een keer is het niet, want zo mist men deerlijk de herfstige orkestkleuren die een orkest bijdraagt. Zelfs een nog zo competente begeleider als Martineau kan niet voorkomen dat een lang aangehouden legato met zijn instrument onmogelijk is. Maar verder is sprake van een heel geslaagde opname.

Wat die Vier letzte Lieder betreft, neemt Schwarzkopf (EMI 566.908-2) voor velen nog steeds een vrijwel onaantastbare eerste positie in. Maar vooral ook Janowitz (DG 447.422-2) en Della Casa (Decca 425.959-2) vroegen de aandacht. In hun gezelschap voegt zich nu moeiteloos de Finse sopraan Isokoski. Ze ontwikkelt een prachtige, royale klankschoonheid, zingt echt vrijuit, beschikt over een prachtig hoogste register, is in staat lange melodielijnen te trekken en huldigt een volkomen natuurlijke stijl. Met Janowski als sympathieke begeleider heeft ze het ook heel goed getroffen. Ook op de overige orkestliederen valt niets aan te merken. Waarmee deze uitgave tot de top drie stijgt.