Salieri: Les Danaïdes. Montserrat Caballé, Jean-Philippe Lafont, Andrea Martin, Carlo Tuand, Christer Bladin en Maria Trabucco met koor en orkest van de Italiaanse omroep Rome o.l.v. Gianluigi Gelmetti. Dynamic CDS 489/1-2 (2 cds, 11214). 1983
Ongeacht de rol die hij volgens het toneelstuk en de film Amadeus plus Rimsky-Korsakovs opera Mozart en Salieri als rivaal van Mozart speelde, is de rivaal van Mozart uitgegroeid tot een haast mythische figuur. Aan hem wordt vooral herinnerd als leraar van Schubert, maar als componist is hij vrijwel vergeten. Bartoli vestigde de aandacht op hem met een reeks opera-arias, Chandos bracht ouvertures uit, dubbelconcerten en de opera Falstaff.
Als operacomponist en leerling plus opvolger van Gluck valt nog veel meer van hem te ontdekken. Bijvoorbeeld deze in 1784 voor Parijs op libretto van Du Rouliet en Tschudi geschreven opera in liefst vijf akten.
De Danaïden zijn volgens de Griekse sage de liefst vijftig dochters van de Egyptische koning Danaos die met hen naar Argos vluchtte voor de vijftig zoons van zijn tweelingbroer Aigyptos. Hij stond tenslotte noodgedwongen zijn dochters af, maar beval hen elk haar echtgenoot in de huwelijksnacht te doden. Allen deden dit, behalve Hypermnestra die haar bruidegom Lynkeus spaarde. Zij werden de stamouders van het nieuwe koningsgeslacht van Argos.
Over de latere lotgevallen der Danaïden bestaan verschillende versies. In de opera vieren de zusters hun moordlust bloot, maken jacht op Lynkeus. De woeste Danaos treedt op, Hypermnestra verliest haar verstand, het paleis brandt en tot slot worden de dochters met hun vader net als Prometheus aan een rots gekluisterd naar de hades verbannen.
Deels heftige muziek met in de hoofdrollen twee echte sterren: Caballé als Hypermnestra, Lafont als Danaos en Bladin als heel goede Lynkeus. Het geheel maakt een overtuigende en goed verzorgde indruk. Probeer hierna vooral ook Falstaff (Chandos CHAN 9613).