SHOSTAKOVICH: VIOOLCONCERTEN NR. 1 EN 2

Shostakovich: Vioolconcerten nr. 1 in a op. 77 en 2 in cis op. 129. Arabella Steinbacher met het Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Andris Nelsons. Orfeo C 687.061A (73’04”). 2006

De hier anno 2006 nog onbekende Arabella Steinbacher (München, 1981) levert een bewonderenswaardige, rijpe prestatie. Ze benadert beide werken met het nodige flair van de verfijnde, expressieve kant kant, zorgt voor mooie dynamische contrasten maar interpreteert die met hartstocht en zonder de climaxen te forceren. Haar toon is mogelijk niet heel groot, maar wel gul en afgeveerd door een mooi beheerst vibrato.. Oppervlakkigheid is haar vreemd. De passacaglia en de cadens uit het Eerste concert verleent ze spankracht en diepte. De ontlading komt in het vierde deel.

De violiste houdt een even hartstochtelijk pleidooi voor het Tweede vioolconcert dat zo makkelijk teleurstellend kan lijken na de dramatische originaliteit van het Eerste. Een zekere karige expressie van de late Shostakovitch gaat zeker niet ten nadele van de creatieve vonken. Gelukkig wordt ze in beide werken geëngageerd gesteund door dirigent en orkest. Noch bij de soliste, noch bij het orkest mankeert het aan kleuring en nuancen.

Waarmee Steinbacher meteen naast Mordkovitch (Chandos) en Midori (Sony) van deze voor de hand liggende combinatie voor een der beste versies zorgde.

Intussen is Steinbacher als een veelbelovende opvolgster van Julia Fischer bij Pentatone ingehaald met een opname van het vioolconcert van Dvorak en het eerste van Szymanowski, een niet alledaagse combinatie.