CD Recensies

SCHUMANN: LIEDEREN, KIRCHSCHLAGER

Schumann: Frauenliebe und Leben op. 42; 7 Gesänge aus Goethe’s ‘Wilhelm Meister’ op. 98a; 5 Gedichte der Königin Maria Stuart op. 135; 6 Gedichte von Nikolaus Lenau op. 90; Myrthen op. 25; Uit Lieder und Gesänge op. 51 nr. 5 ‘Liebeslied’; uit Romanzen und Balladen op. 64 nr. 1 ‘Die Soldatenbraut’, uit 12 Gedichte von Justinus Kerner op. 35 ‘Erstes Grün’, uit Romanzen und Balladen op. 64 nr. 2 ‘Das verlassene Mägdelein’ en nr. 3Tragödie’, uit 3 Gesänge op. 83 nr. 3 ‘Der Einsiedler’. Angelika Kirchschläger (ms) en Helmut Deutsch (p). Sony 8869734253-2 (68’42”). 2005

 

Schumanns 8-delige cyclus Frauenliebe und Leben die de bewonderende liefde van een vrouw voor haar schijnbaar volmaakte echtgenoot wordt en die haar een kind schenkt en dan voortijdig sterft, kan in de verkeerde handen en de verkeerde stem nogal sentimenteel uitvallen. Maar gelukkig vermijdt Kirchschläger – overigens net als Fassbänder (DG 415.519-2, 476.2358), Banse (Hyperion CDJ 33103) en Von Otter (DG 445.881-2) om slechts de meest voor de hand liggenden te memoreren, deze valkuil. Men merkt al snel dat de mezzo zich ook bekwaamt in het operavak.

Kirchschläger weet de subjectieve vurige verliefdheid van de eerste liederen, het tevreden gevoel van de middelste liederen en de innerlijke leegte en tragedie van de laatste na de dood van haar man op heel persoonlijke en doorleefde manier gestalte te geven. Ze wordt daarbij heel deelnemend en op dezelfde golflengte begeleid door Deutsch.

Daarmee is eigenlijk al de toon gezet voor de verrassende rest van het recital. Het aantrekkelijke daarvan is dat het niet louter om overbekend materiaal gaat. De zangeres lijkt in zoverre een natuurtalent dat ze fraai haar stem kan aanpassen aan haar natuurlijke identiteit. Ze toont persoonlijkheid, zingt geen moment zelfbewust. Contrast is er genoeg in het programma. Zo worden de vijf Mary Stuart liederen uit 1852 een volgend hoogtepunt waarin de ziel van de beklagenswaardige koningin diep wordt gepeild. De warme, spontaan klinkende mezzo doet hier weldadig aan, de expressie doorloopt ruim een uur lang een heel spectrum.